رتبه بندی الکسا، برای برخی از افراد، خصوصاً کارفرمایان عزیز به عنوان یک فاکتور مهم سئو در نظر گرفته میشود. گرچه استفاده از رتبه سنج الکسا یک معیار خوب برای بررسی رقابت سنجی و شرایط پیشرفت سایت است، اما قطعاً بهترین و مطمئنترین روش نیست. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با نرم افزار رنکینگ سایت، الکسا اینترنت بیشتر آشنا شوید!
اهمیت رتبه بندی الکسا در چیست؟
همه میدانیم که حتی اگر شما از حرفه ای ترین سایت ساز آنلاین استفاده کرده باشید اما در صفحات ابتدایی گوگل قرار نگیرید، به احتمال زیاد حجم زیادی از مشتریان بالقوه و بالفعل خود را از دست خواهید داد! به همین خاطر مهم است که با استفاده از این نرم افزار رنکینگ سایت، نحوه پیشرفت سایت در بازههای زمانی مختلف مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز، استراتژی سئو سایت حرفه ای، تغییر کند.
در میان انواع نرمافزار رنکینگ سایت، رتبه سنج الکسا توجه بسیاری را به خود جلب کردهاست. چه برای سئوکاران و چه کارفرمایان؛ چرا که با استفاده از امکانات مختلفی که در دلش قرار دارد، آنالیز بعد از ساخت سایت، راحتتر انجام میگیرد. فقط کافی است که با نحوه استفاده از الکسا بعد از ثبت سایت در الکسا، آشنایی کامل داشته باشید.
نحوه محاسبه رتبه الکسا را بیاموزیم!
یکی از مهمترین سوالاتی که برای افراد ایجاد میشود این است که نحوه محاسبه رتبه بندی الکسا چگونه است؟! ارتباط دادههای این نرم افزار رنکینگ سایت با گوگل چگونه است؟ و تا چه اندازه میتوان به نتیجه رتبه سنج الکسا اطمینان کرد؟!
اگر به دنبال پاسخ دقیقی هستید، باید بگوییم که متأسفانه اطلاعات دقیقی در مورد نحوه محاسبه رتبه الکسا در حال حاضر در دست نیست. اما بر اساس آنچه که تیم رتبه بندی الکسا اعلام کردهاست، «از ترافیک تخمینی سایت و درگیری بازدید کنندگان در طی سه ماه گذشته برای تعیین رتبه استفاده میکند.»
دادههای مورد نیاز، از میلیونها کاربر که از مرورگرهای مختلف استفاده میکنند، جمعآوری شده و تحلیل میشوند. علاوه بر این، بخشی از دادهها توسط اسکریپت الکسا تهیه میشوند. البته این روش جمعآوری داده، در صورتی امکانپذیر است که ثبت سایت در الکسا توسط مدیر سایت صورت گرفته و اسکریپت این ابزار در سایت وجود داشته باشد.
رتبه بندی خوب الکسا چیست؟
حال به بپردازیم به یکی دیگر از پرتکرارترین سوالات شما. چه رتبه ای، خوب در نظر گرفته میشود؟!
رتبه ای که الکسا برای سایتها در نظر میگیرد، از ۱ الی بینهایت است! در سال ۲۰۲۰ حدود ۱٫۵ میلیارد وب سایت توسط الگوریتم الکسا، رتبهبندی شده و میشود. در میان تمامی این وب سایتها، گوگل رتبه یک را دارد و رقابت سایتهای مختلف برای گرفتن ۵۰۰ جایگاه برتر الکسا است.
از نظر الکسا و سئوکاران هیچ رتبه خوبی برای الکسا تعریف نشدهاست. اما در حالت کلی هرچه که رتبه کمتر باشد، بهتر است! بنابراین برای آنکه متوجه شوید که شما در شرایط خوبی به سر میبرید یا نه، سادهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که رتبه سایت خود را با رقبایتان مقایسه کنید. به محض آنکه متوجه شوید نقطه قوت و ضعف رقیب شما چیست، میتوانید از آن برای بهبود شرایط سئو سایتتان استفاده کنید.
چگونه رتبه بندی الکسا را بررسی کنیم؟
اگر با نحوه استفاده از الکسا آشنایی ندارید، احتمالاً این سؤال برایتان مطرح میشود که چگونه متوجه رتبه سایت خود شوم؟ پاسخ خیلی ساده است! ابتدا مراحل ثبت سایت در الکسا را پشت سر گذاشته و اطلاعات لازم را در اختیار ابزار قرار دهید. بعد از آن کمی منتظر بمانید تا دادههای جمعآوری شده توسط رباتها آنالیز شده و رتبه نهایی حاصل شود. این مرحله بین چند ساعت الی ۱ روز زمان نیاز دارد.
دادههای نهایی که رتبه سنج الکسا در اختیارتان قرار میدهد، شامل موارد زیر است:
- برترین کلمات کلیدی که سایت شما به ازای هر یک از آنها رتبه گرفتهاست.
- سایتهای مشابهی که از لحاظ مخاطب با آنها همپوشانی دارید.
- کلمات کلیدی که فرصت خوبی برای بهبود رتبه سایت هستند و هنوز از آنها استفاده نکردهاید.
- معیارهای مقایسه برای تجزیه و تحلیل رقابتی
- مدت زمان روزانه ای که مخاطب در سایت شما سپری کردهاست.
آیا رتبه بندی الکسا در رتبه بندی SERP تأثیرگذار است؟
یکی از مهمترین مواردی که قبل از ثبت سایت در الکسا باید بدانید این است که این ابزار به خودی خود هیچ کمکی به شما برای بهبود رتبه سایت نمیکند. به عبارت دیگر، حتی اگر شما اسکریپت الکسا را در سایت خود قرار دهید، به این معنا نیست که موفق به کسب رتبههای برتر در صفحه نتایج گوگل شدهاید! با استفاده از این ابزار، تنها میتوان متوجه میزان کارآمدی استراتژی سئو و تغییر آن در صورت نیاز شوید.
بهبود رتبه بندی الکسا در سال ۲۰۲۰
هدف اصلی از آشنایی با نحوه استفاده از الکسا، بهبود رتبهبندی الکسا است. در ادامه مواردی برای تمرکز بر بهبود رتبه الکسا در سال جاری ذکر میکنیم. به خاطر داشته باشید که موارد زیر در صورتی که بهطور کاملاً طبیعی اجرا شوند، نه تنها به بهبود رتبه الکسا، بلکه به بهبود رتبه سایت در گوگل هم کمک میکند.
۱. انتشار محتوای با کیفیت
محتواسازی در وب سایت یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده برای رتبه بندی بهتر است. هدف اصلی از تولید محتوا سئو شده، رفع نیاز مخاطب و ارائه پاسخی درست به سؤال اوست؛ بنابراین، در صورتی که محتوایی که تهیه میکنید، موضوعی درست و هدفمند داشته باشد، قطعاً با کاربر ارتباط محکمی برقرار کرده و در دراز مدت تأثیر مثبتی در رتبه سایت شما خواهد داشت.
۲. لینک سازی خارجی
هر چه که تعداد لینکهای خارجی وب سایت شما بیشتر باشد، برای گوگل به این معناست که سایت شما و محتوای آن اعتبار زیادی دارد. البته، گرچه این فاکتور تأثیر زیادی در بهبود سئو سایت دارد، اما اگر به درستی اجرا نشود، قطعاً نتیجه منفی به همراه خواهد داشت؛ بنابراین، بعد از استفاده از سایت ساز بهتر است ابتدا یک استراتژی لینک سازی تهیه کرده و به صورت کاملاً طبیعی آن را اجرا کنید.
۳. ثبت سایت در الکسا
در نهایت، اگر رتبه بندی الکسا برای شما اهمیت زیادی دارد، باید سایت خود را در الکسا ثبت کنید. با قرار دادن کدهای الکسا در سایت خود، به جمعآوری اطلاعات دقیق کمک میکنید.
نتیجهگیری
بر اساس آنچه که در خصوص نحوه محاسبه رتبه الکسا میدانیم، برای بهبود رتبه بندی الکسا، باید به دنبال راهی برای افزایش ترافیک سایت و نرخ تعامل کاربر با آن شوید. برای انجام این کار، میتوانید از نسخه پولی الکسا استفاده کنید. در نسخه غیر رایگان الکسا، گزارش کاملی در مورد سایت خود دریافت میکنید که استفاده از ابزارهای مقایسه الکسا، تصمیمگیری را برای شما راحتتر میکند.
نظرات کاربران
امتیاز کل
در حال حاضر نظری ثبت نشده است
ثبت نظر
امتیاز شما