نحوه ایجاد وب سایت مینیمال

اگر تا کنون تجربه طراحی سایت حرفه ای را داشتید، به احتمال زیاد عبارت ایجاد وب سایت مینیمال به گوشتان خورده است. اما آیا با سبک مینیمال در طراحی آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید مفهوم مینیمالیسم در ساخت سایت به چه معناست؟ اگر پاسخ این سوالات را نمی‌دانید، در این مقاله با معرفی تکنیک مینیمالیسم در طراحی سایت حرفه ای همراه ما باشید.

عبارت "زیبایی در سادگی است" یکی از معروف‌ترین جملاتی است که چه در دنیای مد و چه در زمینه طراحی وب سایت حرفه ای کاربرد دارد. رعایت اصول طراحی در زمینه‌های مختلف، یکی از مهم‌ترین مواردی است که هر طراح حرفه‌ای باید به آن مسلط باشد. با توجه به اینکه سلایق افراد در گذر زمان در حال تغییر است، پس بهتر است از ترندهایی که برای مدتی رایج شده و سپس از دور خارج می‌شوند، در هیچگونه طراحی استفاده نشود. هدف از ایجاد وب سایت مینیمال در زمینه طراحی حرفه ای سایت نیز همین موضوع است.

کاربرد مینیمالیسم در زمینه طراحی می‌تواند هم به صورت زیبایی شناختی و هم از لحاظ کاربری حائز اهمیت باشد. به همین سبب، در ادامه از ایجاد وب سایت مینیمال و نکاتی که هنگام این نوع طراحی باید در نظر داشته باشید، صحبت می‌کنیم.

مفهوم سبک مینیمال در طراحی

اصلی‌ترین نکته‌ای که هنگام طراحی سایت حرفه ای به سبک مینیمالیسم باید به آن توجه داشته باشید، این است که تنها بخش اصلی مد نظرتان را در چشم بیننده قرار دهید. با رعایت این نکته، می‌توانید توجه مخاطب را تنها به بخشی که برایتان بیشتر از سایر قسمت‌ها اهمیت دارد، جلب نمایید.

هدف استفاده از تکنیک مینیمالیسم در طراحی سایت بهبود تجربه کاربری و یا عوامل زیبایی شناختی است. به عنوان مثال، در یک سبک از طراحی ممکن است هدف تنها زیبایی طرح باشد، در حالی که در یک نمونه دیگر اطلاعات مورد نیاز به صورت متنی و بصری در اختیار مخاطب قرار داده شود.

بنابراین، در صورتی که از یک سایت ساز آنلاین جهت استفاده از سبک مینیمال در طراحی استفاده می‌کنید، باید سعی کنید علاوه بر طراحی ساده، به یک سیستم ناوبری کاربردی و آسان نیز توجه داشته باشید. در این صورت شما از این سبک طراحی هم در بخش کاربری و هم در بخش جلوه بصری سایت استفاده کرده‌اید.

 بنابراین، زمانی که قصد ایجاد وب سایت مینیمال را دارید، باید به نحوه ارائه محتوا توجه زیادی داشته باشید. چرا که وقتی صحبت از سایت ساز مینیمالیسم می‌شود، جایی برای انیمیشن، متن غیرضروری و ... نیست. زیرا هدف اصلی این است که مخاطب بدون اینکه درگیر جزئیات شود، به آنچه که نیاز دارد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن دست پیدا کند.

مهمترین نکات ایجاد وب سایت مینیمال

در صورتی که قصد دارید از تکنیک مینیمالیسم در طراحی سایت استفاده کنید، باید با مهمترین نکات این سبک طراحی آشنایی داشته باشید. در ادامه ما مهمترین مواردی که در طراحی سایت حرفه ای به این سبک باید بدانید را در اختیار شما قرار می دهیم.

ارائه محتوای ضروری

نحوه ارائه محتوا، در ایجاد وب سایت مینیمال مهمترین مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود. چرا که همانطور که گفته شد، در این سبک طراحی عناصر بصری زیادی حذف می‌شوند که همین مسئله موجب افزایش اهمیت محتوای سایت می‌گردد. بنابراین، محتوایی که نیاز دارید را اولویت بندی کرده و بااهمیت‌ترین موارد را در صفحات سایت، خصوصا صفحه اصلی قرار دهید.

خصوصیات بصری وب سایت مینیمال

استفاده گسترده از فضای سفید 

استفاده مناسب از فضای Negative یا فضای سفید، یکی از مهمترین مواردی است که در طراحی سایت حرفه ای باید به آن توجه داشت؛ خصوصا اگر سبک طراحی از نوع طراحی مینیمالیستی باشید. البته توجه داشته باشید که برای متمایز کردن متن از سایر قسمت‌های سایت، می‌توانید از رنگی دیگر (مانند رنگ های مکمل) برای این فضای خالی استفاده نمایید. رنگ سفید لزوما تنها انتخاب شما نیست!

طراحی صاف و یکدست

در طراحی مینیمالیستی نباید از جلوه سه بعدی، سایه و شیب استفاده شود؛ چرا که تمامی این عناصر موجب جلب توجه مخاطب شده و او را از هدف اصلی شما دور می‌کند.

عکس و تصویر در سایت مینیمال

برخلاف تصور برخی افراد، تصاویر در این نوع سایت نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ چرا که شما با استفاده از این تصاویر می‌توانید به بهترین شکل با مخاطب ارتباط برقراری کنید. البته، از قرار دادن تصاویر شلوغ با جزئیات بیش از اندازه، خودداری کنید.

رنگ در طراحی مینیمالیستی

رنگ، یکی دیگر از مواردی است که موجب افزایش تاثیر بر مخاطبین سایت شما می‌شود. معمولا استفاده از چند رنگ موجب سردرگمی و زدگی مخاطبتان می‌گردد. بنابراین، بهتر است که از چند رنگ محدود برای طراحی این نوع سایت استفاده نمایید.

تایپوگرافی در سایت مینیمال

با توجه به اینکه محتوا، در این نوع سایت از اهمیت زیادی برخوردار است، پس بهتر است که از تایپوگرافی برای برقراری ارتباط استفاده نمایید. در تایپوگرافی شما می‌توانید با استفاده از یک جمله که ساختار و فونت مناسبی دارد، پیام اصلی خود را به مخاطب انتقال دهید. توجه داشته باشید که مواردی نظیر اندازه، سبک، رنگ و ... تاثیر به سزایی در جلوه ظاهری سایت شما خواهد داشت.

ایجاد وب سایت مینیمال برای چه کسانی مناسب است؟

قبل از اینکه برای اجرای این نوع طراحی تصمیم نهایی را بگیرید، باید به این سوال پاسخ دهید که آیا این نوع طراحی پاسخگوی نیاز شما هست یا نه؟ باید به خاطر داشته باشید که با طراحی این نوع سایت شما تنها می‌توانید یک مفهوم اصلی را به مخاطب انتقال دهید. بنابراین، اگر در زمینه فروش و ارائه خدمات متنوع در حال فعالیت هستید، احتمالا این نوع سایت پاسخگوی نیاز شما نمی‌باشد. پس قبل از اجرای ایده و تصمیم‌گیری نهایی، حتما با یک فرد آشنا و متخصص در این زمینه، مشورت نمایید.

نتیجه‌گیری

برای ایجاد وب سایت مینیمال قبل از هرچیز باید با اصول اولیه ای که در این نوع طراحی باید رعایت شود، آشنایی داشته باشید. در این صورت متوجه خواهید شد که برای انتقال مفهوم اصلی برندتان، باید از حداقل امکانات بهترین استفاده را داشته باشید؛ چرا که استفاده از عناصر متعدد به همراه جزئیات به هیچ وجه در این نوع سایت امکانپذیر نیست. بنابراین، اگر می‌خواهید طراحی سایت حرفه ای داشته باشید، باید بر روی عکس و محتوای اصلی که مد نظر دارید، تمرکز کنید. در این صورت شما می‌توانید علاوه بر رعایت اصول زیبایی‌شناختی، کاربری سایتتان را نیز تا حد زیادی ارتقا دهید.

مشاهده منبع

10 آذر 1398 - 15:38

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما