تجربه‌ کاربری یا UX چیست؟!

تجربه‌ کاربری (User Experience) که در دنیای صنعتی مدرن به اختصار UX هم خوانده می‌شود، به زبان ساده همان تجربه و خاطره‌ایست که شما از یک ابزار، رسانه یا تکنولوژی دارید.

این تجربه همان چیزی است که شما را دوباره به سمت یک محصول می‌کشاند یا شما را از آن دور می‌کند. در ابتدا مفهوم تجربه‌ کاربری بسیار ساده به نظر می‌آید؛ اما با کمی دقت درمی‌یابید که جنبه‌های روانشناختی و اجتماعی زیادی در آن نهفته است.

شما به عنوان کاربر با product یا محصول مورد استفاده‌تان تعاملی جزئی برقرار می‌کنید. این محصول به گونه‌ای حواس شما را با خود درگیر کرده و رد‌پایی از خود در ذهن شما به جای می‌گذارد.

کشف این مطلب آغاز شکل‌گیری رشته‌ی طراحی تجربه‌ کاربری است.

تاریخچه‌ی طراحی تجربه‌ کاربری

حتی اگر تا به حال اسم طراحی تجربه‌ کاربری به گوشتان نخورده باشد، حتما لغت فنگ‌شویی را بارها و بارها شنیده‌اید. این دو آنقدر که به نظر می‌رسد بی‌ربط به هم نیستند!

فنگ‌شویی که یک فلسفه و تفکر کهن چینی‌ است، در واقع بر مبنای اصول انسان شناختی و اجتماعی مشابه به اصول طراحی تجربه‌ کاربری می‌باشد.

این اشتیاق قدیمی انسان‌ها برای ساختن فضایی آرامش‌بخش و مطبوع، به ساختن فضاهای به زبان خودمان user-friendly یا کاربرپسند منتهی می‌شود.

پس می‌توانیم بگوییم که فنگ‌شویی و طراحی UX با فاصله‌ای نزدیک 6000 سال، دغدغه‌ای مشترک دارند.

در سال 1995، دانلد نورمن این تفکر را نام‌گذاری کرد. تجربه‌ کاربری یا User experience نامی است که تمامی مفاهیمی را که پدران ما در اعصار گذشته با آن آشنایی داشته‌اند، به زبان امروزی بیان می‌کند.

چرا تجربه کاربری مهم است؟

می‌دانیم که در هر صنعتی فروش مهمترین مسئله است. همین جا است که طراحی تجربه‌ کاربری به کمک تولیدکنندگان می‌آید. هر مجموعه‌ای که عرضه کننده‌ی کالا یا سرویسی به عموم است، بازخورد کاربر به محصول خود یا همان تجربه‌ کاربری را به نوعی پیش‌بینی می‌کند!

وقتی شما ابزاری مانند تلفن همراه خود را در دست می‌گیرید، وزن و جنس آن، طراحی و سادگی بهره‌وری از آن، رنگ‌ها و کیفیت صدا و تصویر، سرعت استفاده و دسترسی آسان، همگی شکل‌دهنده‌ی تجربه‌ کاربری شما هستند.

طراحی این تجربه،‌ تخصص طراح UX می‌باشد! در حقیقت، تجربیات شما توسط انسان‌های دیگری که قوه‌‌ی ادراکی مشابه شما دارند، ساخته و به شما عرضه می‌شوند.

طراح UX چه کاری انجام می‌دهد؟

در رشته طراحی تجربه کاربری طراحان باید اطمینان پیدا کنند که وسایل روزمره و حتی تکنولوژی، به ساده‌ترین شکل به مخاطب عرضه می‌شوند. کاربر باید در عین بهره‌وری، از استفاده از یک محصول لذت برده و راضی باشد.

یک طراح UX باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

- تحقیق: طراح UX باید بتواند داده‌ها را به شکل عینی مشاهده کند. به علاوه رابطه‌ی داده‌ها و رفتارهای کاربر را تحت نظر داشته باشد.

- کاربردطراح UX باید از اینکه اکثر مردم چطور از دستگاه‌های دیجیتال خودشان استفاده می‌کنند، اطلاع داشته باشد. کلیک می‌کنند یا لمس می‌کنند؟ کدام یک تجربه‌ی کاربری را دلچسب‌تر می‌کند؟

آگاهی از نحوه‌ی استفاده به طراحی دستگاهی که با خواست کاربر بیشترین همخوانی را داشته باشد، کمک می‌کند.

- تنظیم اطلاعات: تنظیم اطلاعات به معنی طبقه بندی اطلاعات می‌باشد. البته به نحوی که جذابیت آن بیشتر و درک آن آسان‌تر باشد.

هر کاربری که محصول شما را خریداری می‌کند یا از پلتفرم شما استفاده می‌کند، باید بتواند اطلاعات لازم را پیدا کند، سریع آن را بخواند و به سادگی درک کند. حتی اگر مدتی بعد از خواندن متن آن را از یاد ببرد.

- طراحی تعاملاین مطلب عنوان می‌کند که عناصر طراحی، مانند انیمیشن‌ها، لینک‌های قابل کلیک و تصاویر متحرک، همه باید در چشم بیننده زیبا باشند و نگاه کردن به آنها لذت‌بخش باشد.

کارشناس طراح تجربه کاربری می‌داند چگونه می‌تواند طرح‌های جذابی ایجاد کند که کاربران بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

- طراحی بصری: طراح UX با استفاده از اشکال و رنگ‌های مختلف، می‌تواند یک محیط آرامش‌بخش ایجاد کند. این باعث افزایش لذت در تجربه‌ کاربری و افزایش شانس فروش یک محصول می‌شود.

حرفه‌ای‌ها از ترکیب رنگ و جلوه‌های بصری استفاده می‌کنند تا کاربران را جذب کنند و آنها را در حالی که ترغیب به خرید می‌کنند، سرگرم نگه دارند.

- طراحی محتوایک متخصص محتوا می‌داند که چگونه ذهن کاربران را با اطلاعات جدید سرگرم کرده و توجهشان را از دست ندهد.

با شناخت کاربرها و نیازهای آنها می‌توانید اطلاعات درست را در اختیار آنها قرار داده و آنها را مدت بیشتری سرگرم نگه دارید. این شگردی عالی و بسیار مفید در کسب و کار است.

 Hybrid UX کیست؟

در بین متخصصان رشته‌ی طراحی تجربه کاربری عده‌ای هستند که تمامی این شش مهارت را دارا هستند. به این متخصصان UX generalist گفته می‌شود.

دسته‌ی دیگری هم هستند که در یک یا چند مهارت به‌خصوص، دانش بسیار گسترده‌ای داشته و در آنها خبره هستند. به این دسته UX Specialist گفته می‌شود.

اما در این بین طراحانی هم هستند که در هر دو دسته می‌گنجند، به این معنی که هر 6 مهارت را داشته و علاوه بر آن در یک یا دو مهارت خبره می‌باشند. به این دسته از طراحان تجربه کاربری UX Hybrid گفته می‌شود.

وظایف حرفه ای یک طراح UX چیست؟

موفقیت یا شکست یک کمپانی می‌تواند توسط یک طراح تجربه کاربری تعیین شود؛ بنابراین این رشته، اطلاعات گسترده در زمینه‌های متعدد و گستره‌ی وسیعی از مهارت‌های حرفه ای را می‌طلبد.

این حرفه غیر قابل پیش بینی است و روال کار این افراد در هر پروژه و در هر شرکت متفاوت است. اما با این حال می‌توان مسئولیت‌های اصلی این حرفه را به شش دسته تقسیم کرد:

- تحقیق درباره‌ی محصولات: این مرحله حکم پی‌ریزی را در کار طراح تجربه‌ کاربری دارد. در پایان این مرحله حدسیات کنار می‌روند و طراح با داده‌های قطعی روبرو می‌شود. این داده‌ها در مرحله‌ی بعد به کار خواهند آمد.

- خلق پرسوناژ و سناریودر این مرحله طراح UX شخصیتی فرضی به عنوان کاربر خود خلق می‌کند. سپس یک روز از زندگی این فرد خیالی و جایگاه محصول مورد بررسی در زندگی این فرد را تصویر می‌کند. این مرحله دید خوبی به طراح، از نگاه خریدار یا کاربر می‌دهد.

- معماری اطلاعات: در این مرحله طراح UX ساختاری خام از شکل کلی سایت یا محصول مورد نظر فراهم می‌کند. اطلاعاتی که در مقابل کاربر قرار خواهند گرفت را به ترتیب اولویت در دسترسی و با در نظر گرفتن تجربه‌ کاربری پرسناژ خیالی شکل می‌دهد.

- مدلسازی: در مرحله‌ی چهارم مدلی خام و ابتدایی تنظیم می‌شود. این مدل صفحات یا گام‌هایی که کاربر باید از آنها برای رسیدن به اطلاعات مورد نظرش عبور کند را نمایش می‌دهد.

البته طراح به این طرح اولیه کاملا پایبند نخواهد ماند؛ اما معمولا استخوان بندی و بدنه‌ی اصلی تا پایان کار حفظ خواهد شد.

- نمونه سازیساختن نمونه‌ای از طرح با شباهت زیاد به طرح نهایی.

- تست محصول: تست محصول میتواند در اولین آزمایش موفق باشد و یا برای رسیدن به تجربه‌ مطلوب بارها تکرار شود. در این مرحله مدل ساخته‌شده در اختیار کاربر قرار داده شده و تجربه‌ کاربری مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

سپس طراحان اصلاحات لازم را با توجه به تجربه کاربری اعمال می‌کنند و محصول نهایی را عرضه می‌کنند.

تفاوت بین طراحی UX و UI چیست؟

طراحی تجربه کاربری شباهتی نسبی به رشته‌ی طراحی UI یا user interface دارد؛ به همین دلیل اغلب مواقع با این رشته اشتباه گرفته می‌شود.

به این خاطر که از نظر حرفه‌ای و کسب و کار، هر دو طراح، تیر خود را به سمت یک هدف نشانه گرفته‌اند. با این وجود در طراحی UX به اصطلاح با "حس" القاشونده از محصولات سروکار داریم. در حالی که طراح UI چشم‌نوازی و خوش‌منظر بودن یک محصول را تحت نظر دارد.

رابط کاربری پیش از اینکه نگران تعاملات بین محصول و کاربر باشد، به ظاهر یک محصول توجه نشان می‌دهد. صفحه‌ای که کاربر می‌بیند، دکمه‌ای که فشار می‌دهد، رنگ‌های مورد استفاده و حتی جای‌گیری آیکون‌های لمسی، دغدغه‌های یک طراح UI می‌باشند.

سایت ساز برای کسب و کار اینترنتی

شایان ذکر است که طراحی تجربه‌ کاربری رشته‌ای زاییده‌ی نیازهای عصر ماست. به علاوه نقش مهمی در صنعت امروزی در سرتاسر جهان ایفا می‌کند. شبکه‌های اجتماعی نیز روزبه‌روز در روابط ما پررنگ‌تر می‌شوند.

به دنبال همه‌ی اینها مشاغل جدیدی در حال شکل‌گیری است و امکان تبلیغات موثر و کم هزینه بیشتر و دسترسی به آن آسان‌تر می‌شود.

سایت ساز آنلاین رایو امکان تبلیغ برای کسب‌و‌کار را به راحت‌ترین شکل و با استفاده از اینترنت در اختیار شما قرار می‌دهد. ساخت سایت شرکتی اقدام دومی است که هر موسسه برای شناخته شدن خود ملزم به انجام است.

با استفاده از سایت ساز رایو به سادگی با پرداخت هزینه‌ی سالانه یا اقساط ماهانه می‌توانید سایتی ایده‌آل داشته باشید که تنظیم‌شده توسط شخص خودتان و در خدمت نیاز‌ها و سلایق شخصی شماست.

منبع

17 اردیبهشت 1398 - 16:05

برچسب ها

  • اصول_طراحی_تجربه_کاربری
  • مراحل_طراحی_ui
  • تجربه_کاربری_سایت

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما

logo-samandehi

تمامی حقوق این وب‌سایت متعلق به سایت ساز و فروشگاه ساز رایــو است