صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی

اولین گام به سوی فروش محصولات ساخت سایت است که به واسطه رونق تجارت الکترونیک محقق می‌گردد. راه‌اندازی فروشگاه آنلاین محصولات که متناسب با حجم کار، بودجه و تخصص شما باشد، نقش بسزایی در موفقیت تجارت الکترونیک شما دارد.

در ابتدای این قدم، سوالات متعددی وجود دارد که باید از خود بپرسید. پاسخ این سوال‌ها شما را برای یک انتخاب درست راهنمایی می‌کند. همچنین، بایستی بدانید روش‌ها و ابزارهای پیش روی شما چیست؟ مزایا و معایب این ابزار و انتخاب‌ها چیست؟

در ادامه، به شرح این موضوع می‌پردازیم:

ابزارهای تجارت الکترونیک

پیش از پرداختن به سوال‌ها، به یک نکته مهم بپردازیم: اتوماسیون و تجارت الکترونیک به خودی خود به حجم کار و هزینه شما می‌افزاید و اگر این افزونگی بزرگتر از تجارت شما باشد، جلوی دست و پایتان را می‌گیرید؛ زیرا ابزار بزرگ و پیچیده برای تجارت الکترونیک، شما را متحمل هزینه‌های نگهداری سیستم و سرور، پشتیبانی سیستم و اطلاعات، آموزش اپراتورها، ارتقاء نرم افزارها و افزودن سخت افزار و .. می‌کند. اکثر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و حتی بزرگ، با انتخاب اشتباه در این زمینه، سیستم خود را دچار فربگی کرده‌اند و باعث تحمیل هزینه‌های اضافی به سیستم شده‌اند.

پس در نظر بگیرید با مواجه شدن با گزینه‌های متعدد دچار این خطا نشوید. اگر کسب‌و‌کار کوچک یا متوسطی مانند یک فروشگاه اینترنتی دارید، ممکن است این هزینه‌ها از درآمد این فروشگاه شما بیشتر باشد.

برای آنکه بدانید هزینه راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی چقدر است؟ ابتدا باید بدانید سایت مورد نیاز شما چگونه است، برای این موضوع ابتدا، به سوال‌های زیر پاسخ دهید:

سوالاتی که برای راه اندازی فروشگاه آنلاین محصولات باید پاسخ دهید:

بودجه شما چقدر است؟

این مهمترین سوال است! چقدر از سرمایه خود را می‌خواهید برای ساخت سایت هزینه کنید؟ مطمئنا در بازار امروز قیمت‌های بسیار متفاوتی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین محصولات، به گوش شما می‌رسد. باید در نظر بگیرید امروزه با استفاده از ابزارهایی مانند سایت ساز آنلاین و وب‌سایت‌های ازپیش‌ساخته‌ی متن باز، می‌توانید با هزینه بسیار اندکی کسب‌وکار آنلاین خود را راه‌اندازی کنید.

مجموعه شما چقدر بزرگ است؟

آیا شما یک مجموعه فروش محصولات، با بیش از 5 نفر یا کمتر هستید یا بیش از 10 نفر یا کمتر؟ اگر مجموعه شما کمتر از 10 نفر است، شما یک کسب‌وکار کوچک یا نوپا یا اصطلاحا استارت‌آپ هستید. در این صورت، از ابزارهای تجارت الکترونیک که هزینه‌بر هستند، فاصله بگیرید و فروشگاه خود را با یک سایت ساز راه‌اندازی کنید. این انتخاب متناسب بودجه و حجم کار شما است. اما اگر مجموعه شما بیشتر از این تعداد است، با پاسخ به سوالات زیر می‌توانید به انتخاب دقیق برسید.

تعداد و تنوع محصولات شما چقدر است؟

گروه‌بندی محصولات یکی از اقدامات مهم یک فروشگاه آنلاین محصولات است. جلوتر به توضیح گروه‌بندی محصولات خواهیم پرداخت. اما در اینجا اینگونه بررسی می‌کنیم: اگر تنوع محصولات شما کم یا متوسط است، شما به ایجاد وب سایت مینیمال نیاز دارید تا به توصیف و تبلیغ محصولات خود بیشتر بپردازید. اما اگر تنوع محصولاتتان زیاد است، همچنان با پاسخ به سوالات زیر می‌توانید به انتخاب دقیق برسید.

سقف سفارش شما چقدر است؟

شما خود را برای پردازش چند سفارش در روز آماده کرده‌اید؟ اگر این تعداد به بیش از هزار سفارش در روز می‌رسد، شما به ابزار متعدد اتوماسیون و مدیریت دپارتمان‌های مختلف نیاز دارید. اما سایت‌های بسیار کمی با این حجم از سفارش مواجه هستند. شما باید بدانید توان پردازش چند سفارش در روز را دارید؟ اگر با توجه به کسب‌وکار و بازار هدف خود چنین احتمالی را نمی‌بینید که تعداد سفارش‌ها از توان رسیدگی شما خارج شود، پس همچنان ساخت یک وب سایت ساده به وسیله‌ یک سایت ساز انتخاب مناسبی برای شما می‌باشد.

اما اگر اینطور برآورد می‌کنید که امکان دارد تعداد سفارش‌هایتان از مرز توان پردازش شما خارج شود، همچنان با پاسخ به سوال زیر بایستی به انتخاب دقیق‌تر برسید؛ زیرا ممکن است شما به یک سیستم انبارداری اتوماسیون متصل به وب سایت نیاز داشته باشید.

تعداد مشتری‌ها و بازدیدکنندگان شما چقدر است؟

چند نفر در روز ممکن است از وب سایت شما بازدید کنند؟ در نظر داشته باشید اگر وب سایت شما از بازدید بالایی برخوردار باشد، علیرغم شیرین بودن این تجربه، اما هزینه‌های سرور و دردسرهای سرور و شبکه هم در این شرایط خود را نشان می‌دهند. بنابراین، اگر شما روزانه ده‌ها هزار بازدیدکننده ندارید، برای راه اندازی یک تجارت الکترونیک، نیاز به پرداخت هزینه سایتی که در آن پیشاپیش این مخارج در نظر گرفته شده است را نخواهید داشت.

هزینه راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

تا اینجا که بررسی کردیم، ملاحظه شد برای تعیین هزینه راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی، متغییرهای زیادی وجود دارد که بستگی به نیازها و انتخاب شما دارد. آنچه عملا در بازار برنامه‌نویسی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین محصولات رخ می‌دهد، پیچیده‌تر و منعطف‌تر است. بدین معنا که در روال ساخت وب‌سایت، بسیاری اوقات خواسته‌های صاحب سایت با آنجه پیاده‌سازی شده، مطابقت ندارد. این موضوع باعث نارضایتی صاحب وب سایت و همچنین مجری ساخت وب سایت می‌شود.

برای تعیین دقیق هزینه راه اندازی سایت فروشگاه اینترنتی سه راه وجود دارد. راه اول استفاده از سایت ساز آنلاین است. با استفاده از یک سایت ساز آنلاین، شما دقیقا با آنچه خواهید داشت، به طور واضح روبرو هستید و می‌توانید با کمترین هزینه به ادامه کار فروشگاه خود بپردازید. همچنین، کوتاه‌ترین زمان ممکن برای افتتاح فروشگاه خود را خواهید داشت و درامد فروشگاه اینترنتی شما شروع می‌شود. علاوه بر زمان کوتاه افتتاح، به تخصص برنامه‌نویسی برای مدیریت، ویرایش و ارتقاع سایت خود نیاز ندارید.

روش دوم، استفاده از ابزار سایت ساز، مانند ووردپرس می‌باشد که در ابتدای کار انتخاب مناسبی به نظر می‌آید، اما اگر با چنین ابزاری نیاز به ارتقاء یا ویرایش وب سایت خود داشته باشید، پا به جاده پر دست‌اندازی خواهید گذاشت! همچنین، در این سناریو، بسیاری از سایت ها با مشکلات امنیتی یا چابک نبودن سایت خود مواجه هستند.

روش سوم، تهیه پروپوزال فروشگاه می‌باشد؛ به طوری که بیانگر سناریو کاربری، هویت بصری و امکانات سایت در کنار طراح است. پس از تهیه و تبیین طرح، برای راه اندازی فروشگاه آنلاین محصولات، آن را به دست برنامه‌نویسان و طراحان وب بسپارید. این نوع از راه‌اندازی سایت، برای پروژه‌های بزرگ مناسب است و طبعا هزینه بسیار بالایی دارد.

درآمد فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

این سوال همیشه وجود دارد که درآمد فروشگاه اینترنتی چقدر است؟ چه مشتریانی که از یک سایت خرید می‌کنند و چه کسانی که خود صاحب کسب‌و‌کار اینترنتی هستند؛ با مشاهده یک فروشگاه آنلاین فروش محصولات، درآمدهای سایت را بررسی می‌کنند. اما چگونه این کار را انجام می‌دهند؟

بهتر است به جای اینکه بپرسیم درآمد فروشگاه اینترنتی چقدر است، بپرسیم منافع فروشگاه‌ اینترنتی چیست؟ تنها منفعت یک فروشگاه اینترنتی، فروش محصولات نیست. پیش از سفارش محصول در سایت، یک فروشگاه اینترنتی، راه را برای تبلیغ و معرفی محصولات هموار می‌کند. راه اندازی فروشگاه آنلاین محصولات به گونه‌ای که برند خوبی را به نمایش بگذارد، به چرخه اقتصادی آن برند کمک فراوانی می‌کند. در حاشیه یک وب‌سایت، به وجود آمدن تماس‌ها، ارتباطات جدید، سرمایه‌گذاری، درآمدهایی مانند تبلیغات و برندسازی، .. شکل می‌گیرد.

در نتیجه، بایستی نگاه خود را تنها به سفارش محصولات محدود نکنیم. وب‌سایت‌ها بزرگترین مرجع آگاهی از کالاهای موجود در بازار هستند. این آگاهی‌رسانی منجر به درآمدهای تبلیغاتی به صورت مستقیم، یا ارتقاع جایگاه رقابتی یک برند یا محصول می‌شود. راه اندازی فروشگاه آنلاین محصولات منجر به بیشتر شدن ارزش یک مجموعه می‌شود. این ارزش افزوده، به تنهایی منفعت بالایی برای یک فروشگاه، واحد تولیدی، شرکت بازگانی، ناشر یا .. دارد. به طور مثال، می‌توانید اعتبار تولیدکننده‌هایی که اقدام به راه اندازی فروشگاه آنلاین محصولات کرده‌اند را با یک تولیدکننده بدون وب‌سایت مقایسه کنید.

می‌توان گفت در دنیای امروز، هر کسی که چیزی می‌فروشد، اگر از ابزار تجارت الکترونیک استفاده نکند، خود را منزوی کرده است. دیده شدن توسط ارائه لینک وبسایت و یا در نتیجه جستجوی اینترنتی، تعامل بیشتری را نسبت به تبلیغات سنتی ایجاد می‌کند.

در نهایت، یک فروشگاه اینترنتی که به لحاظ سئو و تبلیغات، به طور اصولی عمل کند، درآمدی کمتر از فروش حضوری نخواهد داشت (ولی با سرمایه بسیار کمتر)، با این تفاوت که تجارت الکترونیک سقف درآمدی بسیار بالاتری از فروش حضوری دارد.

آخرین نکات

همانطور که گفته شد، برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین خود بایستی فرآیند تولید را به یک مجری بسپارید یا از ابزار پیش‌ساخته استفاده کنید. با توجه به نکات گفته شده، اگر صرف هزینه زیاد برای شما انتخاب مناسبی نیست، به استفاده از ابزار پیش ساخته رو بیاورید. در میان این ابزار، دو نوع انتخاب پیش رو شما است، نصب و نگهداری نرم‌افزارهایی مثل ووردپرس، یا استفاده از نرم‌افزارهای بدون نیاز به نصب، که همان سایت ساز آنلاین است. بهره‌مند بودن از سایت ساز آنلاین مانند سایت ساز و فروشگاه ساز رایو، زحمت پشتیبانی سرور و زیرساخت‌‌ها را از دوش شما برمی‌دارد. این گزینه برای کسب‌وکارهایی که دارای نیروی متخصص در حوزه برنامه‌نویسی و توسعه وب نیستند، یا قصد پرداخت هزینه بالا برای وب‌سایت ندارند، بسیار مناسب است.

مشاهده منبع

7 بهمن 1398 - 10:49

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما