اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی وب

آشنایی با روانشناسی رنگ در طراحی وب اهمیت بسزایی دارد. این موضوع که روانشناسی رنگ به طور گسترده در همه‌ی جنبه‌های طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر خروجی کار تأثیرگذار است، بر کسی پوشیده نیست. رنگ به عنوان عنصری تأثیرگذار دارای اهمیت است و می‌تواند پیامی خاص را به مصرف‌کننده یا خریدار منتقل کند. از رنگ‌های به‌کار رفته در مواد غذایی که به صورت روزانه خریداری و مصرف می‌کنیم تا رنگ‌های استفاده‌شده در طراحی و ساخت سایت و ایجاد آرم‌های تجاری، همه بیانگر این نکته هستند.

می‌دانیم که ایجاد وب سایت یک استراتژی بازاریابی مناسب برای هر برند است. از طریق وب، علاوه بر امکان معرفی صحیح و اصولی محصول و یا خدمات به بازار هدف، مصرف‌کنندگان به محصول و شرکت اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند. اما یک وب سایت که از نظر قالب‌بندی ضعیف است، از اصول رنگ شناسی در طراحی سایت استفاده نکرده و از لحاظ بصری جذاب نیست، به احتمال زیاد مطابق پیش‌بینی نیز عمل نخواهد کرد و حتی جواب عکس می‌دهد. در سایت‌هایی با طراحی ضعیف، بازدیدکنندگان به سادگی از وب سایت عبور می‌کنند؛ زیرا چشمانشان جذب محتوای سایر وب سایت‌هایی است که از نکات رنگ شناسی در طراحی سایت استفاده کرده‌اند. در نتیجه این امر کل فروش یک تجارت را کاهش می‌دهد.

رنگ‌ها چگونه معنی می‌سازند؟

زمانی که فرد رنگی را مشاهده می‌کند، از طریق چشم پیامی به ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوتالاموس فرستاده می‌شود. این بخش، سیگنال‌های بیشتری به غده‌ی هیپوفیز و سپس به غده‌ی تیروئید می‌فرستد. ایجاد تحریک در این غدد باعث ترشح یک سری هورمون می‌گردد. این هورمون‌ها باعث تغییر در خلق و خو و احساس شده که این تغییرات در نهایت مسبب سمت‌دهی به رفتار می‌شوند. بنابراین، علم می‌گوید که هر رنگ می‌توانند حس خاصی را در فرد بیدار کند، این حس ممکن است منفی، مثبت یا ناسازگار باشد. رنگ شناسی در طراحی سایت با استفاده از این نکات برای بازده بهتر و فروش بیشتر اجتناب ناپذیر می‌نماید. با توجه به رنگ‌های استفاده شده مشتری بالقوه پیامی دریافت می‌کند و به وسیله‌ی این پیام تصمیم خود را در مورد استفاده یا عدم استفاده از این برند می‌گیرد. بنابراین، بسیار مهم است که بهترین رنگ‌ها با مناسب‌ترین ترکیب انتخاب شوند تا پیامی درست و انگیزاننده به مخاطب سایت انتقال دهد.

روانشناسی رنگ در بازاریابی و طراحی سایت

رنگ، نقش مهمی در بازاریابی برای یک برند دارد. مشتریان از بین برندهای مختلف، بر اساس نمایش رنگ‌ها یکی را انتخاب می‌کنند. زیبایی‌شناسی یک رنگ خوب باعث ایجاد احساسات مثبت در مشتریان بالقوه می‌شود و پیام مختص به برند را انتقال می‌دهد. در موضوع روانشناسی رنگ در طراحی وب گفته می‌شود که تنها 90 ثانیه طول می‌کشد تا یک بازدیدکننده از وب سایت، تصمیم خود را بگیرد و قضاوتش شکل گیرد. رنگ شناسی در طراحی سایت زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم 62 تا 90 درصد از این قضاوت و تصمیم‌گیری تنها بر مبنای رنگ‌های استفاده شده صورت می‌گیرد. بنابراین، نقش بسیار قوی رنگ در ایجاد اولین تصور (First Impression) برای کاربران و تأثیر آن بر بهبود عناصر بصری در طراحی وب سایت غیر قابل انکار است. یک وب‌سایت با استفاده از رنگ‌های نامناسب از طرف بازدیدکننده نادیده گرفته می‌شود و مخاطب نمی‌تواند با آن برند و محصول ارتباط برقرار کند. این قضیه باعث بی‌اعتمادی مشتری بالقوه می‌گردد و وی را به سمت شرکت‌های دیگر که از رنگ‌هایی با ترکیب جذاب‌تر استفاده کرده‌اند، سوق می‌دهد.

کارآفرینانی که از سایت ساز آنلاین برای طراحی سایت خود استفاده می‌کنند، نیز بایستی برای دستیابی به نتیجه‌ی با کیفیت، از اصول روانشناسی رنگ در طراحی وب تبعیت کنند. در رنگ شناسی در طراحی سایت این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است که از نگاه مشتری و کاربر سایت، رنگ استفاده‌شده توسط برند، به چه میزان با آن برند و محصول همخوانی دارد.

آیا روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت از جنسیت تأثیر می‌پذیرد؟

هر رنگ برای انسان دارای معانی خاصی است. این معانی با توجه به بستری که رنگ در آن استفاده می‌شود، پیشینه‌ی فرهنگی و ترجیحات شخصی می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین، روانشناسی رنگ در طراحی وب یک دانش غیرقابل تغییر نیست و مطالعات نشان داده است که تحت تأثیر ادراکات فردی است. ملاحظات اجتماعی مانند جنسیت نیز در نحوه درک رنگ تأثیر دارد و در مقوله رنگ شناسی در طراحی سایت نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد که جنسیت به طور مستقیم در ترجیح دادن رنگ‌ها و تأثیرات آن بر افراد دخیل است. قابل توجه‌ترین نکته در این تحقیقات ارجح بودن رنگ آبی توسط هر دو جنس و اختلاف نظر بسیار زیاد بر سر رنگ بنفش است.

زمانی که صحبت از رنگ‌ها و سایه‌ها می‌شود مردان بیشتر از بانوان، رنگ‌های سرزنده و واضح را ترجیح می‌دهند. همچنین، احتمال دارد مردان از رنگ‌هایی که مقداری سیاه به آن‌ها اضافه شده است، بیشتر استقبال کنند؛ در حالی که بانوان به رنگ‌هایی که با سفید تلطیف شده‌اند، تمایل بیشتری دارند.

به طور کلی می‌توان گفت که مردان به ترتیب رنگ‌ آبی و سپس با اختلاف زیاد رنگ‌های سبز، سیاه، قرمز، نارنجی، خاکستری، قهوه‌ای و سفید و در نهایت، زرد را می‌پسندند. در مورد بانوان به این صورت است که رنگ آبی در صدر جدول رنگ‌های مورد علاقه قرار دارد و سپس بنفش با اختلاف کم در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد. باقی رنگ‌ها در این جدول به این صورت در پی هم می‌آیند؛ بنفش، سبز، قرمز، سیاه، نارنجی، زرد و قهوه‌ای و نهایتأ خاکستری و سفید.

موارد کلیدی برای دستیابی به طراحی چشمگیر یک وب سایت

مخاطبان خود را بشناسید!

با استفاده از رنگ شناسی در طراحی سایت و با شناخت مخاطب می‌توان گامی مؤثر در جهت دستیابی به محتوای بصری دلپذیر برداشت به نحوی که محصول و خدمات ارائه‌شده، مختص جامعه‌ی هدف باشد. طرح رنگ وب سایت شما باید متناسب با مشتری بالقوه باشد. باید دانست که مشتریان بالقوه از چه گروهی هستند؟ کودکان؟ بانوان؟ کارمندان؟ صاحبان سرمایه؟ و ...، اولویت‌ها و ترجیحات آن‌ها چیست؟ و در چه رده‌ی سنی قرار دارند؟ با توجه به پاسخ‌های مختلف به این سؤالات بایستی از طرح‌ها و ترکیبات رنگی مختلف و مناسب استفاده نمود. با دستیابی به این اطلاعات می‌توان از روانشناسی رنگ در طراحی وب به بهترین نحو ممکن بهره برد.

الهام گرفتن از درک مخاطب

فهم تأثیر رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها بر مشتری و انتخاب‌های او، هدف اصلی روانشناسی رنگ در طراحی وب است. بنابراین، ضروری است که کارفرما و طراح سایت بدانند که می‌خواهند مخاطب چه چیزهایی را در ارتباط با سایت تجربه کند و مشتری دقیقأ چگونه مسیری را برای درک سایت و محتوای آن طی می‌کند. اگر این روند، تعیین و کاملأ دقیق حاصل شود، می‌توان به رسیدن به بهترین رنگ امیدوار بود. باید توجه داشت که ترجیحات و نحوه‌ی تجربه‌ی مخاطب بر تناسب رنگ و برند غلبه نکند!

درک نیاز یا عدم نیاز به رنگ

درک اینکه چرا یک رنگ خاص نسبت به رنگ دیگر، برای مخاطب، ارجح است، در رنگ شناسی یک سایت بسیار حیاتی است. شرایط و مشخصات برند و مخاطبان باید طراح را در انتخاب بهترین رنگ‌ها برای استفاده در طراحی وب راهنمایی کند. به طور مثال، برای انتقال احساس آرامش، اطمینان و کمال، رنگ آبی بهترین انتخاب است. وب‌سایت بایستی بسته به نیاز و احساساتی که باید در پی آن ایجاد شود، طراحی گردد.

بنابراین، با این آگاهی که معنی رنگ در طراحی وب نقش بسیار مهمی در جذب مشتری دارد، لازم است که طراح با بهترین انتخاب رنگ و ترکیب رنگی آشنا شود.

چگونه از رنگ‌ها در طراحی سایت استفاده کنید؟

استفاده از تنها یک رنگ در طراحی سایت مناسب نیست؛ مگر اینکه طراحی به صورت اختصاصی با یک رنگ انجام شده باشد. برای طراحی یک سایت باید یک رنگ اصلی و چند رنگ فرعی برای طرح آن انتخاب نمود.

باید به این نکته توجه کرد که این رنگ‌ها آیا با هم همخوانی دارند یا خیر. تأثیر این رنگ‌ها بر روی مخاطب سایت و محصول، در انتخاب رنگ نقش بسزایی دارند.  چگونگی نحوه‌ی تطابق، چیدمان و ترکیب این رنگ‌ها در کنار یکدیگر نیز تصمیم مهم و تأثیرگذاری است. بنابراین، ترکیب این رنگ‌ها با یکدیگر باید با حساسیت صورت گیرد. با آشنایی با روانشناسی رنگ در طراحی وب و سه روش اصلی ترکیب رنگ که در ادامه می‌آید، راهنمایی برای استفاده از رنگ در طراحی سایت، در خدمت افراد جویا و علاقه‌مند قرار داده می‌شود.

روش انتخاب سه گانه

این ابتدایی‌ترین و متعادل‌ترین روش است که در آن از رنگ‌های مکمل و پرانرژی استفاده می‌شود. با استفاده از چرخ رنگ 12 مرحله‌ای ایتن، می‌توانید سه رنگ مکمل هم را که در سه رأس یک مثلث متساوی‌الاضلاع قرار می‌گیرند، پیدا کنید. می‌توانید از این سه رنگ به عنوان رنگ پس زمینه، محتوا و رنگ تعیین مسیر استفاده کنید.

روش انتخاب مرکب

برای عملکرد صحیح در رنگ شناسی سایت و تعیین رنگ‌ها بر این اساس، می‌توان از روش مرکب استفاده کرد. این روش کمی دشوارتر از روش قبلی است، اما اگر رنگ‌ها درست انتخاب شوند، بسیار تأثیرگذار خواهند بود. با این شیوه چهار رنگ انتخاب می‌شود. به این صورت که یک جفت رنگ که در چرخه نزدیک به هم هستند، برگزیده می‌شوند. جفت دیگر رنگ‌هایی هستند که این دو نیز به هم نزدیکند و در عین حال از جفت قبلی رنگ روی چرخ دورند. برای درستی‌آزمایی این انتخاب باید رنگ‌ها را چندبار آزمایش کرد تا از مناسب بودن رنگ‌های برگزیده اطمینان حاصل نمود.

روش انتخاب همانند

در این روش، برای گزینش درست رنگ‌ها، تمرکز بر روی انتخاب رنگ‌های مکمل است. انتخاب این رنگ‌ها با توجه به پیامی که می‌خواهد به مخاطب انتقال داده شود، صورت می‌گیرد.

استفاده از رنگ شناسی در طراحی وب سایت بسیار مهم است، اما باید بدانیم که این اصول نباید دست و پای برندها را ببندد و شجاعت آن‌ها را در ابداع ترکیبات جدید کم کند. مهم این است که تناسب رنگ با برند مورد نظر حفظ شود؛ بدین معنی که نباید ذهن  محدود شود که اگر یک طراح، نکته‌ای را در روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت رعایت نکرد، آن طراحی محکوم به شکست باشد. نکته‌ی مهم‌تری که باید رعایت شود، تناسب رنگ با برند و محصول است که با کمک نکات رنگ شناسی در طراحی سایت به این مهم نیز می‌توان دست یافت. رنگ‌هایی که استفاده می‌شوند، باید با کلیت داستان، روح و شخصیت برند تطابق داشته باشند. با استفاده از اصول شناخت رنگ ها در طراحی سایت حتی افرادی که توسط سایت ساز اقدام به ساخت و طراحی سایت می‌نمایند نیز می‌توانند ترکیب‌های مناسبی از رنگ‌ها را ارائه دهند.

مشاهده منبع

4 آبان 1398 - 15:33

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما