صفحه فرود یا لندینگ پیج، یکی از استراتژیکترین برنامههایی است که برای افزایش بازدید سایت، افزایش فروش محصولی خاص یا اطلاع رسانی موضوعی در کسب و کار، میتوانید استفاده کنید.
هر چه تخصصیتر و حرفهای تر، نسبت به طراحی صفحه لندینگ اقدام کنید، بازخورد مطلوبتری از صفحه فرود سایتتان دریافت میکنید. پس بهتر است، قبل از هر اقدامی، این مقاله را مطالعه کنید و مفاهیمی که در ادامه خواهیم گفت را بهتر درک کنید.
اهمیت صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟ چطور یک صفحه فرود یا لندینگ پیج طراحی کنیم؟ طراحی صفحه لندینگ، نکته خاصی دارد؟ در ادامه مطلب، پاسخ همه این سوالات را درمییابید.
پس همراه ما باشید!
صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟
اگر اهل وب گردی باشید، قطعا با صفحاتی روبهرو شدهاید که با استایل خاص و متفاوتتری از سایت، طراحی شدهاند. این صفحات، با رساندن پیامی خاص، لینکهایی در اختیار شما قرار میدهند یا از طریق باکسهای طراحیشده در صفحه، اقدام به دریافت اطلاعاتی مثل اطلاعات تماس، از شما میکنند.
به این صفحات، که شما از طریق لینک، به آن وصل میشوید، لندینگ پیج (Landing Page) گفته میشود؛ اما هدف و استراتژی بهوجودآمدن صفحه فرود یا لندینگ پیج چست؟ چرا این صفحه را، صفحه هدف مینامند؟ در ادامه، به بررسی بیشتر این موضوع میپردازیم.
چرا به لندینگ پیج صفحه هدف میگویند؟
شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید، چه دلیلی موجب شدهاست که صفحه فرود را صفحه هدف گویند؟ در واقع، هدف استراتژیک طراحی صفحه لندینگ، تبدیل بازدیدکنندگان و کاربران سایت، به مشتری و استفادهکننده از خدمات است. هر چه طراحی لندینگ پیج، موفقیتآمیزتر باشد، به هدفتان نزدیکتر خواهید بود.
این هدف، برای هر سایت متفاوت است. افزایش بازدیدکننده، افزایش فروش و موفقیت در اطلاع رسانی، همه و همه، از اهداف رایج یک صفحه فرود یا همان لندینگ پیج موفق است.
کاربر چگونه به صفحه فرود یا لندینگ پیج وارد میشود؟
وارد شدن به صفحه فرود، از راههای مختلفی امکانپذیر است. تبلیغات، رایجترین روش هدایت کاربران به سمت لندینگ پیج است.
برای مثال، تبلیغات در استوریهای اینستاگرام، تبلیغات در بنرهای سایتهای دیگر، رپورتاژ آگهی در وب سایتهای خبری یا مرتبط، همگی از جمله روشهای هدایت کاربر جهت ورود به لندینگ پیج است.
در واقع، کاربر با مشاهده لینک، بنر یا استوری طراحی شده، سایت شما را، برای مشاهده صفحه فرود دنبال میکند. با ورود کاربر به این صفحه، شما به بخشی از اهدافتان رسیدهاید. بقیه ماجرا، مهارت شما است که طراحی صفحه لندینگ را چطور انجام دهید تا بازدیدکننده را به مخاطب هدفتان نزدیک کنید.
انواع صفحه فرود یا لندینگ پیج کدامند؟
لندینگ پیج ها، انواع مختلفی دارند. هر صفحهای که دریچه ورود کاربر به سایت شود، از نظر گوگل آنالیتیکس، لندینگ پیج محسوب میشود؛ اما این صفحات فرود، انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن اشاره میکنیم.
صفحه فرود یا لندینگ پیج Click Through
یکی از انواع صفحات فرود یا لندینگ پیج، صفحه Click Through است. در این مدل لندینگ پیج، کاربر با مشاهده تبلیغات، لینک یا استوری، وارد صفحه موردنظر میشود. طراحی صفحه لندینگ، به گونهای است که کاربر برای استفاده از خدمات و محصولات سایت، متقاعد میشود.
اهمیت جلب نظر کاربر در این مدل لندینگ پیج، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا چنین صفحات فرودی معمولا یا موفقیت بسیاری کسب میکنند و مانند سکوی پرتاب برای سایت عمل میکنند یا به دلیل، ضعف طراحی صفحه لندینگ، دچار شکست میشود و تمام بودجه پروژه موردنظر را به باد میدهند. شکست این صفحات، موحب کاهش نرخ تبدیل کاربر به مشتری خواهد شد.
صفحه فرود یا لندینگ پیج Opt-In Landing Pages
یکی از ویژگیهای مهم در طراحی صفحه لندینگ، عدم وجود منو، سایدبار، هدر و فوتر است. وجود هر چیزی که تمرکز کاربر را از هدف اصلی دور کند، معمولا در لندینگ پیج استفاده نمیشود.
تفاوت Opt-In Landing Pages با دیگر انواع آن، در این است که صفحه به گونهای طراحی شده که در تمام صفحات سایت، میتوان شکل و فرمی مشابه با سایت را دید.
صفحه فرود یا لندینگ پیج Lead Generation
صفحه فرود Lead Capture یا همان Lead Generation، صفحهای است که برای دریافت اطلاعات بازدیدکنندگان طراحی و پیاده سازی میشود.
این صفحات، معمولا به گونهای طراحی میشوند که در نگاه اول، خدمات ویژهای که در قبال دریافت اطلاعات از کاربر، در اختیار او قرار میدهند را نشان میدهد.
در این صفحات، معمولا دکمه CTA قرار گرفتهاست. کاربران، پس از ورود اطلاعات در فیلدهای فرم لندینگ پیج، با فشردن دکمه CTA، آن را ثبت میکنند.
واکنش بعدی لندینگ پیج، ورود به سایت و راهنمایی کاربر جهت دریافت خدمات یا امکاناتی است که، بهصورت رایگان دریافت خواهد کرد. CTA مخفف Call to Action است و به دکمهای گفته میشود که کاربر، با کلیک بر روی آن، موفقیت لندینگ پیج را رقم میزند.
ویژگی صفحه فرود موفق چیست؟
طراحی لندینگ پیج، چیزی فراتر از بخشهای دیگر سایت است. آنچه در این پیج اهمیت دارد، رابط کاربری است. هرچه UI قویتری در این پیج استفاده شود، کاربر، ارتباط قویتری با لندینگ پیج سایت، برقرار میکند.
جلب اعتماد مشتری و پاسخ به سوالات ذهنی او، اولین و بهترین اقدامی است که باید در طراحی لندینگ پیج انجام دهید. کاربر در اولین گام، علاقهمند به دانستن این است که چه امکاناتی قرار است به او ارائه شود.
معرفی دقیق محصول یا امکانات به کاربر، شانس تبدیل او به مشتری را افزایش میدهد. در صورتیکه، هدف لندینگ پیج، دریافت اطلاعات کاربران باشد، لازم است کاربر مطلع شود که در ازای ارائه اطلاعات و زمانی که برای درج آن صرف میکند، چه امکانات و خدماتی را دریافت خواهد کرد.
اشتراک کوتاه مدت، ارائه رایگان محصولی مجازی مثل وبینار، کتاب صوتی، از جمله این امکانات است.
ویژگی ظاهری بهترین صفحه فرود یا لندینگ پیج
اگر بخواهیم ویژگی ظاهری بهترین صفحه فرود یا لندینگ پیج را بررسی کنیم، شناسایی مخاطبین هدف، از اولویتهایی است که قبل از پیاده سازی صفحه، باید در خصوص آن بدانیم.
مخاطبین هدف، با مشاهده امکانات، ویژگیها و توضیحاتی که در لندینگ پیج مشاهده میکنند، تصمیم میگیرند که صفحه را ترک کنند یا به هدف ما نزدیکتر شوند. زیباییهای بصری و نحوه طراحی این صفحه، تاثیر زیادی در جذب کاربران دارد.
سعی کنید، رنگهای جذاب، گیرا و جالب توجه را انتخاب کنید. سادگی را در طراحی این صفحه، درنظر بگیرید و هیچ پیچیدگی در آن لحاظ نکنید. تمام اطلاعاتی که کاربر، نیازمند دانستن آن است، به وضوح، خلاصه و روشن بیان کنید.
سعی کنید، با طراحی فرمی ساده و کوتاه، به هدفتان برسید. صفحاتی که پر از منوهای مختلف و آپشنهای گوناگون باشند، شانس کمتری در جذب مخاطبین دارند. هر چه مخاطبین لندینگ پیج، بیشتر جذب منوها و لینکهای مختلف شوند، احتمال تبدیل شدن آنها به مشتری و مخاطب هدف، کمتر است.
تاثیر لندینگ پیج در بازدید سایت و سئو
اصلیترین نکتهای که هنوز به آن نپرداختهایم، اهمیت لندینگ پیج ها، در افزایش بازدید سایت است.
زمانی که تصمیم میگیرید وب سایتی برای کسب و کارتان راهاندازی کنید، در اولین اقدام، به سایت ساز آنلاین مراجعه میکنید. پس از طی کردن پروسه ساخت سایت، لازم است نسبت به افزایش ترافیک و بازدید وب سایت اقدام کنید.
طراحی و پیاده سازی لندینگ پیج، نقش مهمی در افزایش مخاطبین سایت دارد. درنظر داشته باشید که نوشتن یک صفحه درباره ما حرفهای، میتواند یکی از لندینگ پیج های قوی، در سایتتان باشد.
اگر در مورد بهترین صفحه درباره ما چیزی نمیدانید، حتما مقاله صفحه ی درباره ما را مطالعه کنید. بر اساس تحقیقات انجامشده، میزان بازدید سایتهایی که از لندینگ پیج های حرفهای و موفق بیشتری استفاده میکنند، بسیار بیشتر از سایر رقبای آنها است.
سخن آخر
برای پیشبرد اهدافتان در دنیای دیجیتال، مراجعه به سایت ساز و ایجاد یک وب سایت، کافی نیست. برای موفقیت وب سایتتان، حتما باید اصولی از تامین محتوا، طراحی و پیاده سازی صفحه فرود یا لندینگ پیج و بسیاری موارد دیگر را بدانید تا موفقیت وب سایتتان را تضمین کنید!
نظرات کاربران
امتیاز کل
در حال حاضر نظری ثبت نشده است
ثبت نظر
امتیاز شما