تصاویر همیشه گویای بسیاری حرفها هستند که میتوانند سریعتر و به شکلی موثر مفهوم را به ما انتقال دهند. از دیرباز انسانها برای انتقال ذهنیت و حرفهای خود از تصاویر استفاده میکردند.
با مطالعه تاریخ جهان میبینید که نقاشی و کندهکاری تصاویر روی سنگ و دیوار از اولین راههای بشر برای برقراری ارتباط و انتقال مفهوم بوده است.
اینها همه دلایلی هستند که تصاویر را برای ما ملموستر و قابل فهمتر میکنند. گاهی میتوان بهجای استفاده از چند خط توضیح راجع به یک مساله، با استفاده از تصویر همان مفهوم را به شکلی سادهتر انتقال داد.
تصاویر به صورت کلی شامل المانهای مختلفی از جمله خط، رنگ، اندازه و دیگر نشانهایی هستند که در خلق یک تصویر باید تمام آنها را مدنظر داشت. هنگامی که در گوگل مطلبی را جستجو میکنید، ممکن است بسیاری از سایتهایی که برای شما نمایش داده میشود را باز کنید.
اغلب، اولین چیزی که باعث بستن یک صفحه و یا ماندن در آن میشود، گرافیک و نمای صفحه است. ما این کار را اصولا به صورت ناخودآگاه انجام میدهیم. این همان تاثیر اولیه سئو در طراحی سایت است.
برای کسانی که دارای وب سایتی جهت ارائه خدمات و یا محصولات خود هستند، تاثیر رتبه سئو در طراحی سایت اهمیت ویژهای دارد.
آشنایی با عناصر بصری طراحی وب سایت
در زیر چند نمونه کاربردی از عناصر بصری طراحی وب سایت آورده شده است که در مقوله سئو در طراحی سایت نیز تا حدی تاثیرگذار است:
استفاده مناسب از رنگ
بدون تردید یکی از نخستین روشهای جلب توجه مخاطب، استفاده از رنگ است. رنگها میتوانند به سادگی احساسات بیننده را تحت تاثیر قرار دهند.
اهمیت استفاده از رنگهای جذاب، به قدری است که میتواند چشم تماشاگر را جذب خود کند و زمان بیشتری برای ماندن در صفحه مورد نظر را به شما بدهد. باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از رنگ های جذاب میتواند از اینکه هیچ رنگی بهکار نبرید، مخربتر باشد!
گاهی به منظور جلب توجه چشم کاربران با رنگ، از اینکه چشم بیننده ممکن است سریعتر خسته شده و صفحه را ببندد، غافل میشویم.
انتخاب هوشمندانه رنگها و توجه به بهترین مکان برای استفاده از آن رنگ، میتواند به بالا رفتن رتبه سئو در طراحی سایت بیانجامد و خواسته شما از این عنصر مهم را برآورده سازد.
تمرکز بر نگاه کاربر
در تمامی مراحل طراحی وب سایت، نگاهتان را به زاویه دید کاربر تغییر دهید. این کار باعث میشود که همواره بتوانید نیاز کاربر را شناسایی کرده و با توجه به اینکه اولین قسمتی که کاربر به آن نگاه میکند و یا قسمتهایی که برای تامین نیاز خود به آنها سر میزند را بشناسید و با استفاده از بهترین فرم طراحی در آن قسمت، به کاربر اجازه دهید با رضایت بیشتر در سایت شما بماند.
در این قسمت شما نیاز دارید که جذابترین عناصر بصری طراحی وب سایت را شناسایی کرده و دقیقا آنها را در نقطه هدف (اولین قسمتی که کاربر مراجعه میکند) قرار دهید.
نوآوری در طراحی
طراحیهای تکراری، به سرعت جذابیت خود را از دست میدهند. اینکه در هر بخش از سایت خود بتوانید با حتی کوچکترین نوآوری توجه کاربر را جلب کنید، میتواند در ماندگاری برند شما در ذهن مخاطب، نقش به سزایی داشته باشد.
خلاقیت در طراحی و ارائه محصول و خدمات، همواره موثرترین روش برای به یادآوردن شما و بالا رفتن رتبه سئو در طراحی سایت میباشد.
ذهن ما اصولا، مسائل تکراری را که هر روز و هر لحظه با آنها در ارتباط است، سریعتر فراموش میکند. در این قسمت شما نیاز دارید که جذابترین عناصر بصری طراحی وب سایت را شناسایی کرده و دقیقا آنها را در نقطه هدف (اولین قسمتی که کاربر مراجعه میکند) قرار دهید. این مورد، یکی از کارآمدترین ابزارهای مدیریت محتوای وب سایت به شمار میرود.
توجه به آشناپنداری چشم
آشناپنداری در حقیقت روانشناسی رفتارهای مخاطب ناآشنا شماست. به این معنا که شما طبیعتا افرادی که از وب سایت شما بازدید میکنند را نمیشناسید که بتوانید خواسته و سلایق تمامی آنها را در طراحی وب سایتتان در نظر بگیرید؛ اما میتوانید از این اصل روانشناسی استفاده کنید. آشناپنداری در حقیقت استفاده از المانهایی (Elements) است که ما در طول زندگی با آنها برخورد داشتیم و آنها را میشناسیم.
مثل اینکه وقتی علامت قاشق یا چنگال را در یک لوگو میبینیم، اولین چیزی که در ذهنمان میآید، غذا و رستوران است. ما به نشانههایی که میشناسیم، اعتماد بیشتری داریم و نیازی به زمان گذاشتن برای کشف آن نداریم.
باید توجه داشت که آشناپنداری را با عدم خلاقیت اشتباه نگیرید. این دو موضوع کاملا متفاوت هستند و هر کدام در نوع خود میتوانند باعث رونق چشمگیر کسب و کار شما شوند. توجه به تفاوت این دو و استفاده درست از این دو اصل، در بالا رفتن رتبه سئو در طراحی سایت تاثیر بسیاری خواهد داشت.
قرینگی در طراحی به حد نیاز
چشم انسان به صورت ناخودآگاه نظم را در قرینگی پیدا میکند. داشتن نظم در طراحی اصل مهمی است که نباید در آن زیادهروی کرد. استفاده از قرینگی تا جایی که جذابیت بصری را تحت تاثیر قرار ندهد، بسیار کارآمد است. استفاده هوشمندانه از قرینگی میتواند حس اعتماد به منظم و دقیق بودن وب سایت شما را به همراه بیاورد. با استفاده به موقع و اصولی از این اصل عناصر بصری طراحی وب سایت میتوانید این نیاز را به سادگی برآورده کنید.
اولویتها را فراموش نکنید!
کدام بخشها و منوها در وب سایت شما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و شما تمایل به برجسته کردن آنها دارید؟ این سوال را از خود بپرسید و از دید کاربر به این سوال جواب دهید.
هنگامی که شما اولویتبندی خود را در سایت به اجرا میگذارید، میتوانید تعداد کلیکهایی که بر آن موضوع خاص بیشتر شده است را ببینید و این یعنی شما به اولیت بندی خود رسیدهاید.
برای رسیدن به این هدف کافیست اولویتهای خود را شناخته و در طراحی سایتتان آنها را در قسمتی قرار داده که سریعتر به چشم بیایند و طبیعتا بهتر است طراحی خلاقانهتری را برای این بخشها بهکار ببرید.
فضای تنفس در وب سایت
اینکه تمام فضای وب سایتتان را با طراحی و مطالب مختلف پر کنید، دقیقا مثل این است که گوشه به گوشه خانه خود را فرش کنید.
همانطور که در این روزها بسیار دیدهاید، طراحان دکوراسیون ترجیح میدهند از یک فرش زیبا و کوچکتر استفاده کنند تا فضای خالی باقیمانده، تمرکز بر روی فرش را بیشتر کند.
سایتی که هیچ فضای خالی ندارد، مانند خانهای است که تمام فضای کف آن با فرش پوشیده شده و شما اصلا به فرش توجهی نمیکنید.
پس برای اینکه مطالب مورد نظرتان دیده شوند و زیباتر به نظر بیایند، فضای خالی سفید یا رنگی که موس بتواند آزاد و بدون کلیک روی آن حرکت کند را از یاد نبرید.
دسترسی آسان و بی دردسر
اینکه کاربر بتواند به منوها و زیرشاخهها به راحتی دسترسی داشته باشد و نیاز خود را در کمترین زمان و با حداقل پیچیدگی برآورده سازد، یکی از مواردی است که بسیاری از وب سایت ها در این زمینه باهم رقابت دارند.
برای نمونه، اگر خدمات خاصی ارائه میدهید، در نظر داشته باشید کاربر چگونه میتواند دقیقا به همان بخش ارجاع داده شود و یا اگر محصولاتی برای فروش دارید بتوانید به کاربر کمک کنید که محصول مورد نیاز خود را سریعتر بیابد و انتخاب رضایتمندانه داشته باشد. استفاده از فیلترها و دستهبندی محصولات و خدمات میتواند شما را به بهترین حالت مورد نظر نزدیک کند.
انتخاب شکیلترین فونت
یکی از مهمترین عناصر بصری طراحی وب سایت انتخاب فونت (قلم) مناسب است. بینظیرترین متن ها نیز اگر در فونت نامناسب به مخاطب عرضه شوند، مفید و باارزش نیستند.
انتخاب فونت متناسب با موضوع وب سایت شما میتواند قدم بزرگی برای زیبایی و جذابیت بصری وب سایتتان باشد. یک فونت خوب در یک وب سایت عرضه لوازم آرایشی میتواند بدترین انتخاب برای سایت اسباب بازی فروشی باشد.
بنابراین، با تناسب نیاز خود زیباترین فونت را انتخاب کنید. این مورد میتواند به بالا رفتن رتبه سئو در طراحی سایت شما کمک کند و آمار بازدید وب سایت شما را بیشتر کند.
عکسها؛ میانبری برای ارتباط بصری!
عکسها یکی از کمککنندهترین عناصر بصری طراحی وب سایت هستند، عکس ها غوغا میکنند! استفاده از عکسهای درخشان در یک سایتی که اصولی طراحی شده است، از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بشمار میآید.
عکسها میتوانند هزاران کلمهای که در وب سایتتان نوشته نشده است را به مخاطبتان انتقال دهد؛ اما توجه داشته باشید که در این کار زیادهروی نکنید و با قرار دادن دهها عکس با یک موضوع، سایتتان را به بازار عکس تبدیل نکنید.
انتخاب یک سایت ساز مناسب که به قالبها و طراحی سایت اهمیت میدهد، میتواند از بار فکری شما برای طراحی سایت به شکل قابل ملاحظهای بکاهد. سایت سازهای آنلاین از قالب هایی استفاده میکنند که میتواند درصد بالایی از جذابیت بصری وب سایت شما را پوشش دهد.
سایت ساز رایو یک سایت ساز آنلاین ایرانی است که با داشتن قالبهای گوناگون و زیبا توانسته نیاز مشتریان سایت ساز رایو را برآورده سازد. سایت ساز رایو دارای آموزش مرحله به مرحله جهت بالا بردن کیفیت بصری وب سایت شماست؛ همچنین میتوانید در سایت ساز رایو قالب ها را با تغییراتی کوچک به شکل ایدهآل خود درآورید.
نظرات کاربران
امتیاز کل
در حال حاضر نظری ثبت نشده است
ثبت نظر
امتیاز شما