عناصر بصری طراحی وب سایت را بشناسید!

تصاویر همیشه گویای بسیاری حرف­ها هستند که می‌­توانند سریع­تر و به شکلی موثر مفهوم را به ما انتقال دهند. از دیرباز انسان­ها برای انتقال ذهنیت و حرف­های خود از تصاویر استفاده می­‌کردند.

با مطالعه تاریخ جهان می­‌بینید که نقاشی و کنده­کاری تصاویر روی سنگ و دیوار از اولین راه­های بشر برای برقراری ارتباط و انتقال مفهوم بوده است.

این­ها همه دلایلی هستند که تصاویر را برای ما ملموس­تر و قابل فهم­تر می­‌کنند. گاهی می­توان به­جای استفاده از چند خط توضیح راجع به یک مساله، با استفاده از تصویر همان مفهوم را به شکلی ساده­‌تر انتقال داد.

تصاویر به صورت کلی شامل المان­های مختلفی از جمله خط، رنگ، اندازه و دیگر نشان­هایی هستند که در خلق یک تصویر باید تمام آنها را مدنظر داشت. هنگامی که در گوگل مطلبی را جستجو می­‌کنید، ممکن است بسیاری از سایت­هایی که برای شما نمایش داده می­‌شود را باز کنید.

اغلب، اولین چیزی که باعث بستن یک صفحه و یا ماندن در آن می‌­شود، گرافیک و نمای صفحه است. ما این کار را اصولا به صورت ناخودآگاه انجام می­‌دهیم. این همان تاثیر اولیه سئو در طراحی سایت است.

برای کسانی که دارای وب سایتی جهت ارائه خدمات و یا محصولات خود هستند، تاثیر رتبه سئو در طراحی سایت اهمیت ویژه‌­ای دارد.

آشنایی با عناصر بصری طراحی وب سایت

در زیر چند نمونه کاربردی از عناصر بصری طراحی وب سایت آورده شده است که در مقوله سئو در طراحی سایت نیز تا حدی تاثیرگذار است:

استفاده مناسب از رنگ

بدون تردید یکی از نخستین روش­های جلب توجه مخاطب، استفاده از رنگ است. رنگ­ها می‌­توانند به سادگی احساسات بیننده را تحت تاثیر قرار دهند.

اهمیت استفاده از رنگ­های جذاب، به قدری است که می­تواند چشم تماشاگر را جذب خود کند و زمان بیشتری برای ماندن در صفحه مورد نظر را به شما بدهد. باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از رنگ ­های جذاب می‌­تواند از این­که هیچ رنگی به‌­کار نبرید، مخرب­تر باشد!

گاهی به منظور جلب توجه چشم کاربران با رنگ، از اینکه چشم بیننده ممکن است سریع­تر خسته شده و صفحه را ببندد، غافل می‌شویم.

انتخاب هوشمندانه رنگ­ها و توجه به بهترین مکان برای استفاده از آن رنگ، می­‌تواند به بالا رفتن رتبه سئو در طراحی سایت بیانجامد و خواسته شما از این عنصر مهم را برآورده سازد.

تمرکز بر نگاه کاربر

در تمامی مراحل طراحی وب سایت، نگاهتان را به زاویه دید کاربر تغییر دهید. این کار باعث می‌­شود که همواره بتوانید نیاز کاربر را شناسایی کرده و با توجه به این­که اولین قسمتی که کاربر به آن نگاه می­‌کند و یا قسمت‌­هایی که برای تامین نیاز خود به آن­ها سر می‌زند را بشناسید و با استفاده از بهترین فرم طراحی در آن قسمت، به کاربر اجازه دهید با رضایت بیشتر در سایت شما بماند.

در این قسمت شما نیاز دارید که جذاب­ترین عناصر بصری طراحی وب سایت را شناسایی کرده و دقیقا آن­ها را در نقطه هدف (اولین قسمتی که کاربر مراجعه می­کند) قرار دهید.

نوآوری در طراحی

طراحی­‌های تکراری، به سرعت جذابیت خود را از دست می­‌دهند. این­که در هر بخش از سایت خود بتوانید با حتی کوچکترین نوآوری توجه کاربر را جلب کنید، می­‌تواند در ماندگاری برند شما در ذهن مخاطب، نقش به ­سزایی داشته باشد.

خلاقیت در طراحی و ارائه محصول و خدمات، همواره موثرترین روش برای به یادآوردن شما و بالا رفتن رتبه سئو در طراحی سایت می­‌باشد.

ذهن ما اصولا، مسائل تکراری را که هر روز و هر لحظه با آنها در ارتباط است، سریع­تر فراموش می­‌کند. در این قسمت شما نیاز دارید که جذاب­ترین عناصر بصری طراحی وب سایت را شناسایی کرده و دقیقا آن­ها را در نقطه هدف (اولین قسمتی که کاربر مراجعه می‌­کند) قرار دهید. این مورد، یکی از کارآمدترین ابزارهای مدیریت محتوای وب سایت به شمار می‌رود.

توجه به آشناپنداری چشم

آشناپنداری در حقیقت روانشناسی رفتارهای مخاطب ناآشنا شماست. به این معنا که شما طبیعتا افرادی که از وب سایت شما بازدید می­‌کنند را نمی­‌شناسید که بتوانید خواسته و سلایق تمامی آن­ها را در طراحی وب سایتتان در نظر بگیرید؛ اما می‌توانید از این اصل روانشناسی استفاده کنید. آشناپنداری در حقیقت استفاده از المان­هایی (Elements) است که ما در طول زندگی با آن­ها برخورد داشتیم و آن­­ها را می­‌شناسیم.

مثل اینکه وقتی علامت قاشق یا چنگال را در یک لوگو می­‌بینیم، اولین چیزی که در ذهنمان می‌­آید، غذا و رستوران است. ما به نشانه‌­هایی که می‌­شناسیم، اعتماد بیشتری داریم و نیازی به زمان گذاشتن برای کشف آن نداریم.

باید توجه داشت که آشناپنداری را با عدم خلاقیت اشتباه نگیرید. این دو موضوع کاملا متفاوت هستند و هر کدام در نوع خود می‌توانند باعث رونق چشمگیر کسب و کار شما شوند. توجه به تفاوت این دو و استفاده درست از این دو اصل، در بالا رفتن رتبه سئو در طراحی سایت تاثیر بسیاری خواهد داشت.

قرینگی در طراحی به حد نیاز

چشم انسان به صورت ناخودآگاه نظم را در قرینگی پیدا می‌­کند. داشتن نظم در طراحی اصل مهمی است که نباید در آن زیاده‌­روی کرد. استفاده از قرینگی تا جایی که جذابیت بصری را تحت تاثیر قرار ندهد، بسیار کارآمد است. استفاده هوشمندانه از قرینگی می‌­تواند حس اعتماد به منظم و دقیق بودن وب سایت شما را به همراه بیاورد. با استفاده به ­موقع و اصولی از این اصل عناصر بصری طراحی وب سایت می­‌توانید این نیاز را به­ سادگی برآورده کنید.

اولویت‌­ها را فراموش نکنید!

 کدام بخش­‌ها و منوها در وب سایت شما از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و شما تمایل به برجسته کردن آن­ها دارید؟ این سوال را از خود بپرسید و از دید کاربر به این سوال جواب دهید.

هنگامی که شما اولویت‌بندی خود را در سایت به اجرا می­‌گذارید، می‌­توانید تعداد کلیک­‌هایی که بر آن موضوع خاص بیشتر شده است را ببینید و این یعنی شما به اولیت بندی خود رسیده­‌اید.

برای رسیدن به این هدف کافی­ست اولویت­‌های خود را شناخته و در طراحی سایتتان آن­ها را در قسمتی قرار داده که سریعتر به چشم بیایند و طبیعتا بهتر است طراحی خلاقانه‌­تری را برای این بخش­‌ها به­‌کار ببرید.

فضای تنفس در وب سایت

اینکه تمام فضای وب سایتتان را با طراحی و مطالب مختلف پر کنید، دقیقا مثل این است که گوشه به گوشه خانه خود را فرش کنید.

همانطور که در این روزها بسیار دیده‌اید، طراحان دکوراسیون ترجیح می‌­دهند از یک فرش زیبا و کوچکتر استفاده ­کنند تا فضای خالی باقی­مانده، تمرکز بر روی فرش را بیشتر کند.

سایتی که هیچ فضای خالی ندارد، مانند خانه‌ای است که تمام فضای کف آن با فرش پوشیده شده و شما اصلا به فرش توجهی نمی‌کنید.

پس برای این­که مطالب مورد نظرتان دیده شوند و زیباتر به نظر بیایند، فضای خالی سفید یا رنگی که موس بتواند آزاد و بدون کلیک روی آن حرکت کند را از یاد نبرید.

دسترسی آسان و بی دردسر

اینکه کاربر بتواند به منوها و زیرشاخه‌­ها به راحتی دسترسی داشته باشد و نیاز خود را در کمترین زمان و با حداقل پیچیدگی برآورده سازد، یکی از مواردی است که بسیاری از وب سایت ها در این زمینه باهم رقابت دارند.

برای نمونه، اگر خدمات خاصی ارائه می­‌دهید، در نظر داشته باشید کاربر چگونه می­‌تواند دقیقا به همان بخش ارجاع داده شود و یا اگر محصولاتی برای فروش دارید بتوانید به کاربر کمک کنید که محصول مورد نیاز خود را سریعتر بیابد و انتخاب رضایتمندانه داشته باشد. استفاده از فیلترها و دسته‌بندی محصولات و خدمات می­‌تواند شما را به بهترین حالت مورد نظر نزدیک کند.

انتخاب شکیل­ترین فونت

یکی از مهمترین عناصر بصری طراحی وب سایت انتخاب فونت (قلم) مناسب است. بی‌­نظیرترین متن­ ها نیز اگر در فونت نامناسب به مخاطب عرضه شوند، مفید و باارزش نیستند.

انتخاب فونت متناسب با موضوع وب سایت شما می‌­تواند قدم بزرگی برای زیبایی و جذابیت بصری وب سایتتان باشد. یک فونت خوب در یک وب سایت عرضه لوازم آرایشی می­‌تواند بدترین انتخاب برای سایت اسباب بازی فروشی باشد.

بنابراین، با تناسب نیاز خود زیباترین فونت را انتخاب کنید. این مورد می‌­تواند به بالا رفتن رتبه سئو در طراحی سایت شما کمک کند و آمار بازدید وب سایت شما را بیشتر کند.

عکس‌­ها؛ میانبری برای ارتباط بصری!

عکس‌ها یکی از کمک‌کننده‌­ترین عناصر بصری طراحی وب سایت هستند، عکس ها غوغا می­کنند! استفاده از عکس­های درخشان در یک سایتی که اصولی طراحی شده است، از مهمترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بشمار می‌­آید.

عکس­ها می­‌توانند هزاران کلمه­ای که در وب سایتتان نوشته نشده است را به مخاطبتان انتقال دهد؛ اما توجه داشته باشید که در این کار زیاده‌روی نکنید و با قرار دادن ده‌ها عکس با یک موضوع، سایتتان را به بازار عکس تبدیل نکنید.

انتخاب یک سایت ساز مناسب که به قالب­ها و طراحی سایت اهمیت می­‌دهد، می‌­تواند از بار فکری شما برای طراحی سایت به شکل قابل ملاحظه­‌ای بکاهد.­ سایت ساز­های آنلاین از قالب هایی استفاده می‌­کنند که می­تواند درصد بالایی از جذابیت بصری وب سایت شما را پوشش دهد.

سایت ساز رایو یک سایت ساز آنلاین ایرانی است که با داشتن قالب‌­های گوناگون و زیبا توانسته نیاز مشتریان سایت ساز رایو را برآورده سازد. سایت ساز رایو دارای آموزش مرحله به مرحله جهت بالا بردن کیفیت بصری وب سایت شماست؛ همچنین می­‌توانید در سایت ساز رایو قالب ­ها را با تغییراتی کوچک به شکل ایده‌­آل خود درآورید.

مشاهده منبع

11 اردیبهشت 1398 - 14:01

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما