محتوای وب سایت همیشه در نقش یک ناجی برای وب سایت شما ظاهر میشود. آیا شما از آن دسته افراد هستید که هنوز متوجه تاثیر و اهمیت محتوای وب سایت نشدهاید؟با وجود امروزه اینکه وب سایتهای زیادی به خصوص در زمینه کسب و کارهای اینترنتی دایر شدهاند، اما هنوز اکثر آنها نقش محتوای وب سایت را درموفقیت خود جدی نگرفتهاند. اگر اهل جستجو و تفحس در زمینه سئو، سایت سازی و اینترنت باشید، شاید بیشتر از محتوای وب سایت کلمه "سئو" را شنیده باشید. اما سوالی که اینجا مطرح میشود این است که آیا سئو بدون توجه به محتوای وب سایت نتیجهبخش است؟ اگر شما مشتاقید تا با نقش محتوای وب سایت، اصول محتوا نویسی، روش های تولید محتوا بدانید، این نوشته را از دست ندهید.
چگونه محتوای وب سایت ساخته میشود؟
اولین سوالی که معمولا بعد ساخت سایتمان توسط سایت ساز آنلاین به ذهنمان میرسد، این است که حالا چگونه سایت را با مطالب مفید پر کنیم؟این سوال ممکن است در نظر اول شما را به یاد وبلاگهای مورد علاقهتان بیاندازد که در اوقات فراغت به مطالعه نوشتههای آنها میپرداختید. اما آیا محتوای وب سایت در دنیای امروز همینقدر ساده به نظر میرسد؟
صرفا نوشتن مقالاتی جالب بدون هیچ نقشه و پیوندی تحت عنوان "محتوای وب سایت" کار درستی است؟
اگر تا به حال فکر میکردید که محتوای وب سایت کار سرگرم کنندهای هست که هیچ برنامهریزی پشت آن وجود ندارد، باید بگویم سخت در اشتباهید. ما در ابتدا به منطق محتواهای تولیدی برای وب سایت اشاره میکنیم و سپس شما را با روش های تولید محتوا و تولید کننده محتوا آشنا میکنیم.
نقش محتوای وب سایت در شاهراه سئو
اگر بخواهیم در یک جمله ساده سئو را شرح دهیم، میتوان گفت سئو (SEO) شامل روشهایی هست که به بهینه سازی موتورهای جستجو کمک میکند و همانطوری که گفتیم سئو بدون محتوای وب سایت نتیجه موثری برای وب سایت شما به ارمغان نمیآورد.
البته عکس این نظر هم کاملا صادق هست. میپرسید یعنی چه؟به عبارتی واضحتر تولید محتوای وب سایت بدون استراتژی سئو کاری کاملا بیهوده میباشد.
چرا؟
زیرا محتوای وب سایت یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رتبهبندی گوگل است و شما باید برای انتشار تک تک مقالات هدف داشته باشید. اصلا چرا رتبهبندی گوگل مهم است؟
اگر شما همین حالا مرورگر خود را باز کنید و برای مثال تایپ کنید" روش های تولید محتوا " با لیستی از وب سایتهایی مواجه میشوید که در این زمینه مقالاتی منتشر کردهاند. این لیست و ترتیبی که گوگل به شما نشان میدهد، همان رتبهبندی گوگل محسوب میشود. بنابراین، هرچه رتبه سایت شما بهتر باشد، در مکان بالاتری از این لیست قرار میگیرید و شانس دیده شدن وب سایت شما بیشتر خواهد بود.
اکنون، این سوال پیش میآید که چطور در اول لیست نتایج گوگل باشیم؟ چگونه این مقالات به رتبه یک گوگل رسیدند؟
پاسخ اینست: با تولید محتوای مناسب براساس قوانین سئو.
گوگل همیشه از محتواهای خوب استقبال میکند و به آنها رتبه میدهد.
اجازه بدهید که با یک مثال ساده مساله را برای شما باز کنیم. فرض کنید که شما وبسایتی در زمینه خرید و فروش لوازم آرایشی دارید و میخواهید با کمک سئو و روش های تولید محتوا بازدید وب سایت خود را افزایش دهید. شما میتوانید درباره انواع لوازم آرایشی یا نحوه آرایش کردن و استفاده از این لوازم، حساسیتها، تنوع محصولات و... مقالاتی منتشر کنید، اما باید به دو نکته کلی توجه کنید تا نتیجه بگیرید؛ اول اینکه اصول سئو برای تولید محتوا را رعایت کنید. دوم اینکه با رعایت اصول محتوا نویسی مقالاتی منتشر کنید که مفید و موثر باشند. این مقالات باید حاوی اطلاعاتی صادقانه درباره موضوعاتی باشند که مخاطبان شما به دنبال آن هستند.
ممکن است تا به اینجا چند سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد، مثلا اهمیت محتوای وب سایت از دید کاربران چیست؟یا سوالاتی از این دست که تولید محتوای سئو شده چیست؟ اگر به اصول محتوا نویسی یا سئو مسلط نبودیم، چه کنیم؟در ادامه به همه این سوالها پاسخ میدهیم.
اهمیت محتوای وب سایت برای کاربران
در قسمتهای قبل، به این موضوع اشاره کردیم که محتوای وب سایت اگر بر طبق اصول سئو باشد، موتورهای جستجو به راحتی وب سایت شما را پیدا کرده و رتبه میدهند. اما این دیدگاه فقط یک طرف مساله هست. در طرف دیگر این داستان، مخاطبان شما هستند که با کلیک روی آدرس سایتتان وارد صفحه مقاله مورد نظر میشوند. اگر نوشته و لحن قلم شما جذاب نباشد، قطعا مخاطب شتابزده امروزی به سرعت صفحه وب سایت شما را بسته و از آن خارج میشود.
به این ترتیب، اگر محتوای شما به اندازه کافی خوب نباشد یا حتی کپی شده مطالب وب سایتهای دیگری باشد، تعداد دفعات خروج مخاطبان از سایت شما بالا میرود و این مساله به خودی خود بر روی سئو و رتبه وب سایت تاثیر منفی میگذارد.
بنابراین، نوشتن محتوای یونیک، جذاب و کامل، یک چالش محسوب میشود که در نقش محتوای وب سایت بر روی سئو، درآمد و رشد کسب و کار اینترنتی تاثیر مستقیمی دارد.
برای تولید محتوای وب سایت چه راهی وجود دارد؟
قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، اجازه دهید که یک تعریف مختصری از تولید محتوا داشته باشیم. محتوای وب سایت شامل تمامی اطلاعات نوشتاری، صوتی، تصویری و ویدیویی است که از جانب شما در وب سایتتان آپلود میشود.
تمام محتواهای درون وب سایت به نوعی شناسنامه سایت شما به شمار میآیند که در حال معرفی کسب و کار، محصولات یا خدمات شما به کاربران اینترنتی هستید.
بنابراین، روش های تولید محتوای بسیاری وجود دارند که وابسته به نوع محتوای شما متفاوت هستند؛ اما همه آنها به خوبی به رتبه وب سایت شما کمک میکنند، این روشها میتوانند تولید محتوای متنی، بصری، اینفوگرافیک، ایبوک، کپی رایتینگ، آموزشی، تلفیقی، رپورتاژی و... باشند.
اگر شما جزء افراد زیادی هستید که تصوری از اصول محتوا نویسی و روش های تولید محتوا برای وب سایتتان ندارند، نگران این مساله نباشید؛ چرا که از قدیم گفتند"کار رو بسپار به کاردون".
آیا چیزی درباره محتوا نویسی در منزل یا تولید کننده محتوا شنیدهاید؟
امروزه افرادی هستند که کار آنها محتوا نویسی در منزل هست و به آنها تولید کننده محتوای دورکار یا فریلنسر محتوا میگویند. آنها با قیمت کاملا منصفانه از طریق محتوا نویسی در منزل به تمام نیازهای شما پاسخ میدهند. البته تمامی تولید کنندگان محتوا، کار محتوا نویسی در منزل را ادامه نمیدهند، بعضی از آنها به صورت تماموقت با شرکتها هم همکاری میکنند.
تولید کننده محتوای حرفهای چه مهارتهایی دارد؟
برای اینکه بتوانید یک تولید کننده محتوای حرفهای برای وب سایتتان استخدام کنید، نیاز است بدانید که او باید به چه مهارتهایی تسلط داشته باشد. درخواست ارسال رزومه و بررسی سوابق کاری به شما در پی بردن تواناییهای یک تولید کننده محتوا بسیار کمک میکند.
- تولید کننده محتوا علاوه بر داشتن لحن گیرا و خلاقیت باید اطلاعات کافی و مفید درباره موضوعاتی که به او محول میشود، داشته باشد. این طبیعی است که در ابتدا درباره بعضی زمینهها اطلاعات کمی داشته باشد، اما چیزی که از او انتظار میرود، داشتن سطح زبان فارسی و انگلیسی خوب، توانایی جستجو به این زبانها و یافتن منابع موثر میباشد.
- امروزه مشهورترین سیستم مدیریت محتوا وردپرس است و داشتن مهارت کار با وردپرس هم مزیت خوبی محسوب میشود؛ چرا که میتواند به درخواست شما محتواها را شخصا در وب سایت بارگذاری کند.
- یک محتوا به روشهای مختلفی میتواند تولید شود. اگر قصد شما صرفا نوشته یا متن نیست و به استفاده از محتواهای تصویری مانند اینفوگرافیک برای وب سایتتان مشتاقید، خوب است که مهارت کار با فتوشاپ را هم در نظر داشته باشید. برای تولید محتوای ویدیویی هم کار با نرمافزارهایی مانند افترافکت در اولویت است.
- اصول محتوا نویسی را خوب بشناسد. زمانی که مقالات نوشته شده توسط محتوا نویس را مورد بررسی قرار میدهید، این نکته را در نظر داشته باشید که در نوشتهها باید اصول محتوا نویسی رعایت شده باشد. حالا سوال این است که اصول محتوا نویسی چیست؟
اصول محتوا نویسی چیست؟
- اولین قدم در محتوا نویسی این است که کلمه کلیدی مناسب برای موضوع مورد نظر خودتان پیدا کنید.
- دومین کار بعد تعیین کلمه کلیدی، شروع به نوشتن یک عنوان جذاب و کنجکاوکننده است تا خواننده را ترغیب کند که محتوای شما را شروع به مطالعه کند.
- دقت کنید که مطالب نوشته شده به قلم تولید کننده محتوا باید کاملا شفاف و ساده باشند تا پیام یا موضوع محتوای وب سایتتان قابل ملموس بوده و به مخاطبان منتقل شود تا آنها بتوانند ارتباط صمیمانه با وب سایتتان برقرار کنند. این کار به نوبه خود روی کسب و کار، فروش یا برند شما تاثیر زیادی دارد.
- شاید مهمترین اصل از دیدگاه ما در تولید محتوا، تازه بودن نوشتههای آن است؛ چرا که گوگل همواره رتبههای وب سایت را تغییر داده و عاشق مطالب تازه است و از کپی کردن بیزار.
نظرات کاربران
امتیاز کل
در حال حاضر نظری ثبت نشده است
ثبت نظر
امتیاز شما