چرا سایت من در گوگل نمایش داده نمی‌شود؟

ثبت سایت در گوگل و بهینه سازی سایت از جمله اولین و مهم‌ترین اقداماتی هستند که برای داشتن وب‌سایتی حرفه‌ای باید انجام شوند. ممکن است مدتی از طراحی وب سایت شرکتی یا شخصی شما گذشته باشد؛ آیا هم‌چنان گوگل اصرار دارد که اثری از شما در نتایج جست‌وجویش نباشد؟ مشکل کار چیست؟‌ آیا ایراد از سئو وب سایت است؟ چرا سایت من در جستجوی گوگل نمایش داده نمی شود؟ پاسخ واضح است! سایت شما دارای استانداردهایی که ربات‌های گوگل به آنان ارج می‌نهند، نیست. این مشکل دارای علل متعددی‌ست. از مراحل ابتدایی برنامه‌نویسی و ساخت سایت گرفته تا ثبت سایت در گوگل و فعالیت بر روی کیفیت سئو وب سایت و تولید محتوا، همگی باید منطبق بر استانداردهای لازم باشند. ثبت سایت در گوگل و ارتقاء دادن جایگاه آن به صفحات اولیه، هدفی‌ست که در بین تمام فعالان دنیای مجازی مشترک است.

برای همه ما بسیار پیش می‌آید که حتی پیش از خرید یک محصول از فروشگاه‌های سنتی، ابتدا آن را گوگل می‌کنیم! کاربران اینترنت همواره با جستجوی کلمات کلیدی خود، محتوای خود را تنها در صفحات ابتدایی گوگل می‌جویند. در اکثر این موارد و در تجارب شخصی نیز تعداد این صفحات از انگشتان یک دست فراتر نمی‌روند؛ لذا اهمیت ثبت سایت در گوگل و بهینه سازی سایت تا حد زیادی مشخص می‌شود. شرکت‌ها، سازمان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی، همگی به اهمیت این موضوع پی برده‌اند. از همین رو، سرعت لود شدن سایت، سئو وب سایت و بهینه‌سازی آن مورد توجه زیادی قرار گرفته‌اند. هزینه‌هایی که امروزه برای فعالیت در دنیای مجازی صورت می‌گیرند، تعیین کننده مسیر پیشرفت و روشن‌کننده افق‌های آینده اشخاص و سازمان‌ها هستند. برای مخاطب خود محتوای جذاب تولید کنید و در کنار آن از غذا دادن به ربات‌های گوگل غافل نشوید!

دلایل کلی عدم نمایش سایت در گوگل

موتورهای جستجوگر وب چون گوگل، دارای دو عملکرد اصلی هستند. در مرحله اول، موتورهای جستجو، سایت‌ها و تمام محتویات آنها را خوانده و ذخیره می‌کنند. در مرحله بعد، اسناد مربوط با جستجوی شما را در صفحات از پیش ذخیره‌شده جستجو می‌کنند. این کاوش رباتیک، طبق الگوریتم‌ های گوگل انجام می‌شود. در صورتیکه اشتباهاتی در تدوین محتوا، سئو وب سایت و بهینه سازی سایت صورت پذیرند، سایت شما به لول‌های پا‌ئین‌تری در گوگل تنزل می‌یابد. در مواردی افراد تصور می‌کنند که صرف هزینه‌های سنگین برای طراحی و ساخت سایت می‌تواند راه‌حل خوبی برای این مشکل باشد. اما راه اندازی وب سایت، قدم اول ثبت سایت در گوگل می‌باشد. به برکت وجود کدنویسان خلاق، می‌توان با بهره‌گیری از سایت ساز آنلاین در عرض چند دقیقه وب‌سایت جدیدی طراحی کنید. بنابراین، لازم است که در ابتدا، بزرگترین اشتباهاتی که منجر به عدم ثبت سایت در گوگل می‌شوند را با هم مرور کنیم.

وب سایت شما بسیار نوپاست!

اگر تازه چند روز یا چند هفته‌ای از راه اندازی وب سایت شما می‌گذرد، هنوز اندکی به خود صبر دهید. در میان انبوه میلیاردها سایت برای جستجو، مدتی زمان لازم است تا سر و کله ربات‌های گوگل پیدا شود. پیدا کردن صفحات سایت شما و تشخیص اینکه آیا صلاحیت و استانداردهای لازم برای حضور در صف نتایج جستجو را دارید یا خیر، فرآیندی‌ست که ناچار به صرف زمان و هزینه برای آن هستید. در صورتی که گوگل بتواند آدرس دامنه شما را به عنوان کلمه جستجوشده پیدا کند، یعنی اینکه گوگل شما را به تازگی پیدا کرده است. با بهینه سازی سایت، تولید محتوای تازه و بهبود سئو وب سایت خواهید توانست جایگاه آن را به مرور ارتقاء دهید.

گوگل قادر به ایندکس کردن صفحات سایتتان نیست

یکی از دلایلی که از ثبت سایت در گوگل جلوگیری می‌کند، وجود متا تگ Noindex می‌باشد. اگر در کدنویسی وب‌سایت خود از این متا تگ استفاده کرده باشید، گوگل نیز مطابق با دستوری که به او داده‌ می‌شود، عمل می‌کند. متا تگ Noindex بخشی از کدهای صفحه HTML است. بنابراین، حتی اگر نقشه سایت را ایجاد کرده و آن را در Google Search Console نیز ثبت کرده باشید، وجود آن، از ثبت سایت در گوگل و نمایش آن در نتایج جلوگیری خواهد کرد.

بلاک کردن URL ها

بسیاری از سایت‌ها، فایلی تحت عنوان robot.txt را در قالب خود دارند. این فایل موظف است به موتورهای جستجوگر اعلام کند که اجازه دسترسی به کدام بخش‌های سایت برای آنان امکان‌پذیر است. صفحاتی که آدرس‌شان در این فایل، بلاک شده باشد، برای موتورهای جستجو قابل شناسایی نخواهند بود. با استفاده از Google Search Console می‌توان از وجود چنین مواردی آگاه شد. در روند ثبت سایت در گوگل و استفاده از کنسول جستجوی گوگل، قادر خواهید بود آدرس‌هایی که در فایل robot.txt به اشتباه بلاک شده‌اند، را آزاد کنید. بدین ترتیب، دسترسی بیشتر گوگل به محتوای سایت شما، باعث ارتقای رتبه آن نیز خواهد شد.

نداشتن بک لینک باکیفیت

لینک سازی غیراصولی و نامناسب، از دلایل عمده عدم ایندکس شدن و ثبت سایت در گوگل می‌باشد. تمام فعالان حوزه محتوا و سئو، مدیران سایت‌ها و استارتاپ‌ها می‌دانند که روند اثبات شایستگی به موتورهای جستجوی گوگل، ملزم به تلاش بسیار در این زمینه است. در الگوریتم‌ های گوگل از فاکتورهای بسیاری استفاده می‌شود. بک لینک‌ها از اصلی‌ترین فاکتورهای مورد توجه ربات‌های گوگل می‌باشد. عدم توانایی در لینک‌سازی سایت، یکی از گزینه‌هایی است که منجر به کسب نمره منفی از گوگل، کاهش رتبه و شکست در بهبود سئو وب سایت می‌گردد.

اعتبار پائین صفحات سایت

ثبت سایت در گوگل و رتبه بندی آن، توسط الگوریتم‌ های گوگل و چیزی به اسم PageRank پدید آمده است. PageRank با استناد به لینک‌هایی که در یک سایت وجود دارد، اعتباری را برای صفحات آن در نظر می‌گیرد. در واقع لینک‌های صفحات سایت، به عنوان امتیازی جهت افزایش اعتبار در نظر گرفته می‌شوند. هرچند PageRank گوگل در حال حاضر از حالت عمومی خارج است، اما می‌توان از ابزارهایی که گوگل برای اندازه‌گیری میزان اعتبار سایت ایجاد کرده است، استفاده کنید.

عدم مطابقت صفحات سایت با عبارت مورد نظر در جستجو

یک محتوای عالی و بی‌نقص، زمانی شکل می‌گیرد که علاوه بر تدوین ساختار تازه، انطباق بر اصول سئو وب سایت و رعایت پاراگراف‌بندی، ارتباط خوبی نیز با عبارت جستجوشده داشته باشد. در صورتیکه صفحات سایت با هدف مورد نظر در جستجو منطبق نباشد، بهینه سازی سایت با مشکل مواجه خواهد شد؛ چرا که این فاکتور منفی از طرف الگوریتم های گوگل جریمه خواهد شد.

مشکلات و نقایص در Duplicate Content

Duplicate Content همانطور که از نام آن پیداست، به این مفهوم است که محتوایی تکراری در دو URL متفاوت قرار گرفته باشد. سعی گوگل بر آن است که در روند کاری خود، محتواهای کپی‌شده و تکراری را ایندکس نکند؛ زیرا انجام این کار باعث پر شدن بیهوه فضای ایندکس آن خواهد شد. در روند ثبت سایت در گوگل، وب‌سایتی موفق به کسب امتیاز از گوگل می‌شود که اعتبار بالاتری داشته باشد. به همین منظور، آشنایی و استفاده از تگ های Canonical جهت ایندکس شدن محتوای سایت ضروری است.

دریافت جریمه توسط گوگل

جریمه شدن توسط گوگل، اصلی‌ترین دلیلی است که از ثبت سایت در گوگل جلوگیری می‌کند. در موارد بسیاری این سوال پیش می‌آید که چرا سایت من در جستجوی گوگل نمایش داده نمی شود؟ یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای رسیدن به پاسخ این سوال باید انجام دهید، این است که تحقیق کنید آیا سایت شما توسط گوگل جریمه شده است یا خیر! دقیقا همانند زمانی که با انجام تخلف رانندگی، از طرف پلیس جریمه می‌شوید و در مواردی ممکن است گواهینامه خود را از دست دهید؛ گوگل نیز ماموران امنیتی خود را با نیرویی تمام نشدنی به نظارت بر تمامی سایت‌ها واداشته است.

جریمه شدن توسط گوگل به دو صورت انجام می‌شود. نوع نادر آن که جز در روند تحقیق برای شکایات صورت نمی‌پذیرد، جریمه دستی گوگل می‌باشد. در این حالت، کارمند گوگل با کراول کردن (Crawl) دستی سایت مورد نظر، ارتکاب اشتباهات را به مدیران سایت‌ها هشدار داده و در صورت لزوم آنان را جریمه می‌کند. حالت دیگر جریمه شدن توسط گوگل، به واسطه الگوریتم‌های آن انجام می‌گیرد. بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، کدنویسی صحیح، استفاده از سایت ساز حرفه‌ای و تولید محتوای اصولی، از مهم‌ترین فعالیت‌هایی هستند که در روند ثبت سایت در گوگل تاثیرات مثبت دارند.

در آخر لازم است بگوئیم...

روش‌هایی که برای ثبت سایت در گوگل وجود دارند، همگی در کنار هم اثربخش خواهند بود. تنها اتکا به محتوای جذاب یا صرف استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی کافی نیست. توجه دقیق به برنامه‌ نویسی سایت، طراحی سایت ریسپانسیو، بهبود سئو وب سایت به همراه انتخاب دقیق کلمات کلیدی و تکرار آنها، افزایش سرعت وب سایت، فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی و بهره‌مندی از متا تگ‌ها، تنها بخشی از نکات لازم جهت ارتقای رتبه سایت در گوگل می‌باشند. فقط با تلاش و در گذر زمان، خواهید توانست به خوبی در گوگل دیده شوید البته اگر سعی شما منطبق بر اصول سئو باشد؛ چرا که هیچ تلاشی از طرف گوگل نادیده انگاشته نخواهد شد.

مشاهده منبع

20 آبان 1398 - 15:02

نظرات کاربران

امتیاز کل

در حال حاضر نظری ثبت نشده است

ثبت نظر

امتیاز شما